lørdag 25. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 25 - Liljen som overlevde sykdommen og Iriser fortsetter å blomstre

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Samme liljen jeg blogget i går, men den åpner seg mer nå.Lilium martagon Redpath, fra Canada. Det interessant med den er at den har vært syk i alle år fra 2006, og så ser det endelig ut til at den begynner å få igjen kreftene nå. Jeg får prøve å stelle litt ekstra godt med den.
Iriser fortsetter å blomstre, og nå har jeg endelig lært meg den vesentligste forskjellen på Iris germanica og Iris sibirica. De første har skjegg, og det har ikke sibir-irisen. Jeg har tidligere anbefalt en god bok om iriser. (Se Aprilfest - Del 13)
Nå er det iris sibirica som blomstrer, og den lyseblå Heavenly Blue er så absolutt en av mine favoritter. Den mørkere blå-lilla er også sibirica, men den fikk jeg ved en feiltagelse da jeg skulle kjøpe en Hemerocallis (Daglilje), så jeg vet ikke navnet på den. Kanskje noen vet det?:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
En annen lys blå jeg aldri blir lei av hverken å se på eller å fotografere, er Blålinen (Linum perenne):
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Her tegner det til bra roseblomstring, alle grenene er fulle av knopper...tusenvis av de små honning-duftende kommer snart. (Rosa helenae, Honningrose):
Foto:RandiAa©
Astrantia major rubra(Stjerneskjerm) har en utrolig lang blomstringsperiode:
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar