søndag 5. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 5 Sommerlige fluer og vakker blomstring

Foto:RandiAa©
Det har vært en varm og fin dag i dag.Junifest-temaet mitt er Sommerlig Utfordring; og i dag fant jeg så mange sommerlige utfordringer at valget for dagens bilde ble vanskelig. Jeg valgte denne "styggingen" i stedet. Det er mange insekter, spesielt fluer, som finner glede og næring i blomstene på solrike dager. Man kan jo kalle disse en Sommerlig Utfordring også.
Det er spesielt de gule Sypress vortemelkene de ser ut til å like, her er en annen; men den har det visst ikke så godt - den er jo nærmest halshugd:
Foto:RandiAa©
Her kommer en fantastisk vakker geranium, det er Geranium ibericum. Den har jeg fått av Sigrid på et Hagetreff i 2008 - vi hagevenner er veldig flinke til å dele og bytte planter, det er så fint å ta en runde langs bedene en har og memorere hagevenner man har fått den og den fra:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Her synes jeg den ble spesielt vakker, fotografert fra "baksiden" med sol-lys skinnende gjennom kronblader:
Foto:RandiAa©
Denne Centaurea montana er ikke fullt så vakker, dessuten sprer den seg som et ugress, den er av de såkalte "invasive plants". Jeg luker bort store tuer av den hver vår, beholder litt - har gitt bort til noen som absolutt vil ha også; men jeg har ikke lagt skjul på ulempene.
Foto:RandiAa©
Veronica gentianoides variegata er en langt mer beskjeden yndling. Den har "etternavnet" varigata fordi bladene er brokete, variert i fargen. (Denne tror jeg jeg har fått fra en annen hagevenninne, Kirsten):
Foto:RandiAa©

På senkvelden var det fristende med en rask kveldstur langs Stokkbekken igjen:
Foto:RandiAa©
Strutsevige bregnene (Matteuccia Struthiopteris) stod der like frodige som sist:
Foto:RandiAa©
Villblomstene er også vakre:
Stellaria nemorum - skogstjerne - Foto:RandiAa©
Anthriscus sylvestris  -  hundekjeks - Foto:RandiAa©
Den ville storkenebben: geranium sylvaticum er også vakker - Foto:RandiAa©
Taraxacun i to stadier  - Foto:RandiAa©
Det henderat natur-idyllen blir brutt med diverse mekaniske,sivilisasjons- gjenstander, men når blåfargen er så vakker, faller man for fristelsen til å ta et bilde:
Foto:RandiAa©
På vei ut av skogen tok jeg farvel med Skogtrollet:
Foto:RandiAa©
Og møtte samtidig fotografen som et spøkelse i sølepytten:
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

2 kommentarer:

  1. Hei, Randi. Naboen her. Du har virkelig masse fine bilder. Tenkte jeg skulle vise deg noen av de bildene jeg tar. Du finner dem på:

    www.wix.com/trondheim/foto

    Ha en fin dag. Arild :)

    SvarSlett
  2. Hei Arild. Du verden så mye flott du har. Sendte en melding fra foto-siten din jeg. Takk for titten.

    SvarSlett