lørdag 18. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 18 - Blålin og andre sommerfavoritter

Foto:RandiAa©
Denne er liten, lett og spinkel. Jeg har hatt den i mange år og det er nok så absolutt en av mine største staude-favoritter: Linum perenne (Blålin). Dessverre så er den så bortgjemt på våren at jeg ofte luker bort en del av den, så den minker i stedet for å øke.
Calamintha grandiflora, rosemynte, er det nok av, og det er bra. Den er en av de viktigste urtene mine til morgen-teen, den tåler godt å bli tatt av kontinuerlig, den blomstrer hele sommeren:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Insekter hører også med i floraen - her er humler fra blomst til blomst, og så et litt uklart bilde av noen som i hvert fall kan bedømmes som "unfair play":
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Meconopsis cambrica - Gul Valmuesøster - fri fra humlen - Foto:RandiAa©
Unfair Play - Foto:RandiAa©
Lerkesporer begge - Corydalis flexuosa Panda - Corydalis lutea - Foto:RandiAa©
Gillenia trifoliata - lett og vakker - Foto:RandiAa©
Allium Karataviense - Foto:RandiAa©
Geranium renardii - alltid fotogen - Foto:RandiAa©
Dette var noen glimt fra dagens hagerunde - fotograferingen ble gjort etter en tre-timers økt med "grov-luking", omtrent årets første med skam å melde.
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

2 kommentarer:

  1. Masse flotte bilder. Nydelig blålin.

    SvarSlett
  2. Takker. Ja, blålin er virkelig en liten yndling.

    SvarSlett