torsdag 9. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 9 - Juniblomstring i egne bed

Foto:RandiAa©

Denne fine Sisyrinchium angustifolium - Gressliljen - blomstrer nå. Faktisk 2-3 uker tidligere enn i fjor. Jeg fikk den av Harald på et hageforum-treff i Bergen i 2007. Hagevenner er flinke til å dele gledene med hverandre. Litt informasjon om denne liljen, litt iris-lignende er den også.
Lamiastrum galeobdolon, gulltvetann er en flott staude. Den danner en stor, tett tue. Blomstene er nesten skjult under det spraglete (varigerte) bladverket. Men med litt nær studium av blomsten, forstår man godt hvorfor denne har  navnet Yellow Archangel. Den ligner jo på det.
Rolv Hjelmstad sier om denne planten: inneholder garvestoffer og slimstoffer som virker sårhelende og kan være til nytte ved mage- og luftveisplager, og ved urinveisinfeksjoner. Et avkok av planten virker dessuten sammentrekkende og betennelseshemmende. Bladene er spiselige.
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
En annen gul staude jeg aldri blir lei av er Doronicum orientale (Smågullkorg), den skuffer aldri, man klipper den ned og den kommer igjen, slik at man har blomstring hele sesongen igjennom. Jeg fikk min første i 1989 av en hagevenninne, og den er delt med mange, naboer og venner:
Foto:RandiAa©
Litt blått i alt det gule; klematisen jeg trodde var My Angel viser seg å være en alminnelig alpeklematis, tror jeg da; hvor den kommer fra, aner jeg ikke. I min forrige hage hadde jeg et langt terrasse-rekkverk full av den; men tok ikke noe med meg. Men så har jeg altså plantet denne som en stikling i en krukke på skyggesiden. Den er da ganske pen:
Foto:RandiAa©
Sykkel-bedet mitt begynner å bli ganske overfylt med planter nå, og det har ingen utvidelses-muligheter. (Det er dessverre asfalt rundt det på alle kanter). Her er en liten tøffingen (egentlig veldig høy blir den, men blomstene er små) som konkurrerer om plassen med sykkelen min, Symphytum-x-uplandicum - Russisk valurt:
Foto:RandiAa©
Her kommer en liten gul en som sprer seg over alt, men den er vakker og lett å like - Meconopsis cambrica (Gul valmuesøster). Welsh Poppy kalles den på engelsk. Her har en sådd seg i en sprekk ved veggen.
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar