torsdag 30. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 30 - Kveldstur i mildt juni-yr

Foto:RandiAa©
Siste dagen av Akam Junifest dette. I går gikk temperaturen opp i 31 grader på slutten av utfarten til Mostadmarka. I dag var den dalt betraktelig, men det var likevel behagelig for en sen kveldstur langs Dragvoll-Estenstad-løypen min. Jeg valgte å la sykkelen stå hjemme da jeg ville ta det med ro og fange opp noe nært og fjernt på turen. Det første jeg oppdaget var denne fine trestrukturen -  slikt er noe som fascinerer meg nesten like mye som planter.
Dalset ligger ved Estenstadveien og her er gården fjernt og nær, i dis og yr:
Foto:RandiAa©
Dalset gård - Foto:RandiAa©
Dalset gård - Foto:RandiAa©
Dalset gård - Foto:RandiAa©
Villblomster langs veien er også vakre:
Foto:RandiAa©
Succisa pratensis-blåknapp - het før Scabiosa succisa. Den er en villblomst og i slekt med den foredlede rødknappen jeg har : Knautia Macedonica
Foto:RandiAa©
Legevendelrot - Valeriana officinalis - Foto:RandiAa©
Anthriscus sylvestris - en gullig-hundekjeks - Foto:RandiAa©

Geiterams (Epilobium angustifolium) og hundekjeks  (Anthriscus sylvestris) i skjønn forening:
Foto:RandiAa©
Kløverengene veksler mellom hvitkløver (Trifolium-repens) og rødkløver (Trifolium-pratense): 
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
En måke var også på kveldstur:
Foto:RandiAa©
Og hjemme har de hvite peonene begynt å blomstre, og Calamintha (Rosemynte) og Alchemilla mollis (Stormarikåpe) blir bare finere og finere når de nå straks går inn i neste sommermåned:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar