fredag 3. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 3 - Clematis og annet i blomst på egen hageflekk

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Denne klematisen trodde jeg at jeg hadde fått på et Hageforumstreff i Asker i 2008, det skulle være en Clematis My Angel, men kanskje den var feilmerket. Jeg satte en inntil veggen ganske lunt, men den forsvant fort, så satte jeg en i en lav stor krukke på skyggesiden. I krukken har den overvintret tre vintrer nå, og den ser sunn og frisk ut. Men på knoppene ser den heller blå ut og ligner en type Clematis macropetala. Lurer på om noen kan bestemme den ut ifra knoppen? Jeg skal også ta bilde av den når den har åpnet seg. Her er en fin site om clematis.
I min gamle hage hadde jeg disse klematisene:

  • Clematis Alpina (flere)
  • Clematis dr.Ruppel
  • Clematis Huldine
  • Clematis Jackmanii (mange)
  • Clematis macropetala (flere)
  • Clematis Tangutica
  • Clematis Viticella
  • Clematis hybrid Mme Coultre
  • Clematis hybrid Nelly Moser
  • Clematis "Summer Snow"
Nå har jeg bare Clematis tangutica og Clematis Warzawska Nike
Min Ixiolirion tataricum  ser ut til å blomstre med lysere farge i år og ferre blomster, de endrer seg vel med årene de også, plantene altså. Den har alltid vært veldig blomsterrik tidligere år. (Hmmm.. kanskje det har kommet en annen der?) Nå er jeg usikker. Er dette en Anthericum (stor sandlilje) eller Ornithogalum eller Ixiolirion tataricum? Kan noen bestemme denne?
PS. Da har vi hatt en god diskusjon på Hagegal, og er kommet frem til at dette er Camassia cusickii (Wild Hyacinth). Da jeg sjekket i mine notater, ser jeg også at jeg har flyttet med meg en slik fra min gamle hage. Hagegal er et nyttig sted å bruke.
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Her kommer litt forskjellige variasjoner av den vakre Geranium renardii, det er en såkalt klase-storkenebb. Denne tok jeg med meg fra min forrige hage og den er over ti år gammel.
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Denne søte doble margeritten blomstrer ufortrødent like fint uansett vær og i ukesvis. Jeg har den i en krukke ved døren. Den er en gjenganger, men den sprer glede og jeg lar den være med i dag også....
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar