onsdag 13. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 13

Foto:RandiA©
Iriser er et vakkert syn tidlig på våren. Jeg tenker da først og fremst på de veldig små hardføre Iris reticulata. Jeg har en del av disse og nå har de begynt å blomstre. Først ute er den "tøffe" lille, Iris reticulata Katharine Hodgin....sart gul og lyseblå i fargen. Om den får seg noen snø- eller hagl-skurer, står den like vakkert. Dette er lave iriser, på høyde med krokusene. I tillegg til at de er strålende vakre, så dufter de faktisk.
En dekorativ leirfivel i bedet hadde jeg ikke hjerte til å luke bort. De kler hverandre.
Det er fascinerende å lese om iriser - det er så mange ulike typer, størrelser, farger; må innrømme at jeg har et snev av samle-mani på den veksten. Jeg har anskaffet flere bøker om emnet, en av de vakreste illustrerte er denne:
 
På det nåværende tidspunkt finner jeg i mine kladd-notater at jeg har disse irisene:

Foto:RandiA©
Foto:RandiA©
Foto:RandiA© 

Katharina Hodgkins i godt selskap
Foto:RandiA©
I dag står også Eranthisen vakkert åpen og lyser om kapp med solen:
Foto:RandiA©
Foto:RandiA©

Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 14

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar