fredag 24. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 24 - Dictamnus albus - Moses brennende busk og litt til

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Dictamnus albus - europeisk askrot eller også kalt Moses brennende busk. Kanskje det var denne Moses så i flammer i ødemarken? Den utskiller i hvert fall en gass som kan antennes av solvarme stråler, se en demonstrasjon i video:
     
Nå har dagliljene begynt å blomstre, i hvert fall den vanlige gule, Hemerocallis flava - Min er mange ti-år gammel. Jeg har 14 ulike typer hemerocallis, men de er ikke alltid så villige til å blomstre. Den gule dagliljen er grei slik...tenk at noen spiser dagliljene sine, det skal visst være en delikatesse. Jeg har heller lyst til å glede meg over de noen dager mens de blomstrer:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Vill-irisene fra Alaska, Iris setosa blomstrer fortsatt litt her og der, det har blitt mange av dem i år:

Foto:RandiAa©
Denne liljen, Lilium martagon Redpath, er jeg spent på. Den ble importert fra The Lily Nook, Canada, 2006, sammen med et stort antall andre liljer. Men denne har vært syk hvert år siden importen, det er først i år noen få av kransblomstene slår til. Jeg får prøve å stelle litt ekstra godt med den:
Foto:RandiAa©

Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar