mandag 4. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 4

Foto:RandiA©

På April-leting etter det vakre i vårbedet. (Akam forum utfordring og min tråd)
Når den saftige, friske, velsmakende luftløken (Allium cepa proliferum eller Viviparum) skyter opp sine kraftige spirer, er det et vakkert syn for meg - For nå er det vår! I hagedagboken min noteres tilsynekomsten av både den, krokusene og eranthisen som nå skyter opp. Hagedagboken er ført siden 1988 - og den viser at uansett hvor trøstesløst det kan se ut med snøhaugene i mars: Våren har sine faste datoer for sin tilsynekomst. (Slingringsmonnet er stort sett på bare fem dager pluss-minus).
Og hvordan ser så blomstene ut på denne? Ikke som de "vanlige" blå som Allium aflatuense:

Foto:RandiA©
"Blomstene" er nok luftløkene som vokser frem i toppen av "gresset" eller stenglene.. (Se lengre nede, info-side).
Disse små, hengende løkene kan man plante i jorda igjen og de skyter opp i utrolig fart. Det er mange venner og naboer som har fått av min…jeg fikk tak i denne i 1988 og har hatt den samme "grunn-løken" i alle år, den har til og med vært med på et flyttelass. "Gresset" kan man klippe av og bruke i salater og strø på smørbrød, de små luftløkene kan man gjerne knaske på som snacks..
Vil man ha større løker fra planten nede i jorda, er det bare en fordel å "høste" inn av de små luftløkene etter hvert som de dukker opp. Historisk sett er Allium cepa en veldig gammel nytteplante i Norge; den nevnes allerede i vikingtid og middelalder - brukt både som mat-tilskudd og som legemiddel. Og den var en av min mormors favoritter, "godt for utrolig mye" - presiserte hun.Sorten Allium cepa proliferum har væt i dyrking i Norge i vel hundrede år.
Alt-om-krydderurter-McHoy og Westland


Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar