mandag 25. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 25 - Mer vår i hagen

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Påskeliljene (Narcissus pseudonarcissus)blomstrer til rett tid i år. Her har den fått besøk. Jeg tror den lille edderkoppen mente den kledde den gule påskefargen, og det gjør den da også.
Fra Naturdagbok 1906 av Edith Holden s.29-30
Litt matnyttig må også med i Aprilfesten - Dagens delikatesse, årets første innplukking i dag:
Foto:RandiAa©
Løpstikke (Levisticum/Ligusticum officinale), kjærlighets-urt
En nytelse...de første skuddene brøt jeg av i dag og knasket i ekstatisk vårglede, den kan minne litt om selleri.. Jeg bruker den mest på smørbrød, til oster og annet pålegg, i supper har den ren buljongeffekt, Maggi kalles den på tysk. I gryteretter lager den også en fin smak...ellers kan de knaskes rå rett fra bedet. Denne vokser som et uvær, jeg har delt av mange rotbiter til venner og slekt.
Dette er en urt, eller grønnsak som opprinnelig kommer fra Middelhavsområdet, skulle ikke tro det, den er utrolig hardfør. Ikke den hardeste vinter kan ta knekken på denne - det er min erfaring.Den vokser både i Nord-Amerika, så vel som i Australia og Skandinavia, og i Norge langt nord til Troms.
Den var kjent så vel i det gamle Hellas som i Romerriket. Frøene ble tygget for magetrøbbel og luftplager. Den har også blitt brukt for å øke sexlysten, slik har den fått tilnavnet Kjærlighets-urt. Den demper svettelukt og er antiseptisk også.Liguria i Italia er muligens opphavet til det latinske navnet Ligusticum. Litt mer om medisinsk bruk her. Og flere bilder.

Alt om krydderurter av McHoy&Westland.s.56
Her kommer en sart liten vårblomst, den er ikke så lett å få øye på, men den er en av mine yndlinger. Den har ikke åpnet seg enda.
Sanguinaria canadensis - Foto:RandiAa©
Det er Sanguinaria canadensis  -  Kanadablodurt hører til i familien Papaveraceae (valmuefamilien).Sanguinaria stammer fra  latinsk sanguis, blod.  Rart, for blomsten er jo hvit, men  den har faktisk en rødfarget saft som har gitt den navnet. Canadensis betyr "fra Canada", og der vokser den vilt. Den har blitt brukt av indianerne der mot ganske mange plager: feber, revmatisme, slimløsende middel, men også som fargemiddel er den brukt, på grunn av den skarpe rødfargen i plantesaften. Jeg har tidligere hatt den med fylte blomstrer, nå har jeg bare den enkle typen. Her er den åpen.
Flere bilder hos Rolv.
Auriklene begynner også å komme. Det er like før de springer ut...jeg har visst hundredevis av disse, de fleste fått av Tormod, en gavmild hagevenn:
Foto:RandiAa©
Lerkesporene fortsetter å blomstre, den gule er Corydalis Bracteata, den røde er  C.solida, den blå er  C. ornata. Og Scilla sibirica - russeblåstjerne blomstrer over alt innimellom alt annet:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Her kommer Jeffersonia dubia, en av mine vakreste vårplanter, men bare vent til jeg får tatt bilde av den åpne blomsten:


Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Jeg regner med den rekker å blomstre før Aprilfesten slutter. Jeg vet ikke noe norsk navn på den, den har også gått under navnet Plagiorhegma dubium. Den er viltvoksende øst i Asia. Bladene er nydelig rødfarget før de er helt åpne. Dette er desidert en av de vakreste vårblomstene mine. Det er en "Jensen-plante", dvs. den kommer fra en dyktig hagebekjent som vet å skaffe frem det utroligste av flotte planter. Jeg har mange fra han.
Denne planten liker gjerne vår-fuktig jord, og greier seg i halv-skyggen.


Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 26

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar