onsdag 6. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 6

Foto:RandiA©
Bilde 6 – 6.April: Eranthis hyemalis - vakrest som knopp
Exif: 1/10– f/7.1 - ISO 100
Exposure Compensation:-1/3
AF Mode: Manual focusing
Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM
Camera Model: Canon EOS 50D


Et vakkert bud om at nå er det på tide at vinteren gir slipp:
Eranthis (Ranunculaceae familien)  - vinterblomst type hyemalis  - Storvinterblomst -  bærer sitt navn med rette. Vinteren har ikke trukket sitt siste sukk før denne skyter frem. Den knallgule fargen peker frem mot "påskefargen". Dette er en gjenganger i mine "Aprilfester". Jeg tar gjerne bilde av den mens de skål-formede knoppene er lukket - nesten vakrest da. Eranthis er viltvoksende i Mellom- og Sør-Europa, ja til og med enkelte steder langs kysten i Norge helt nord til Trondheim. Den har knoller eller løker og sprer seg villig; den er utrolig hardfør og bare 5-12 cm høy. De  blomstene er egentlig "bare" omdannede begerblad. Som så mange andre vakre planter, så er denne også giftig.
I Aprilfesten samme tid i fjor, tok jeg dette bildet:
Foto:RandiA©

De blå krokusene popper også opp i disse dager - vakre fargekontraster - og ingen tvil: Det er vår!

Foto:RandiA©
Kanskje man bør begynne så smått å pusle med litt hagearbeid? Her er noen April-tips fra Hage-dagboken min, (dvs. Ingun Bøhn sin):



Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar