onsdag 20. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 20

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Petasites hybridus - stygg-vakker og "farlig" invasive;
- legepestrot, en omstridt plante. Den er da egentlig ganske vakker både i form og farge. Den hører så absolutt med i Aprilfesten. Jeg har ikke denne i hagen, men den er i grøftekanten overalt i nærmiljøet. Den trives på frodige, fuktige steder. Det er ikke så mange år siden jeg første gangen fikk øynene opp for denne, og jeg tenkte: Oi! For noen kjempedigre leirfivel-blader tenkte jeg; så begynte jeg å undersøke litt nærmere, og fant ut at det var bladene fra denne. De store bladene (de kan være over 70 centimeter i diameter) kommer nemlig etter blomstringen, slik er det også med leirfivel  (Tussilago farfara).  Petasites kommer av et gresk ord (petasos), navnet på en stor gjeterhatt av filt som de sikkert lignet på.
Sannsynligvis kom denne planten til Norge i middelalderen og ble brukt som medisinplante i klostrene. Det norske navnet legepestrot tilsier at det var pest den skulle kurere, også sårheling, og astma er den brukt for. En del av stoffene den inneholder, virker muskelavslappende og betennelseshemmende. Nå brer denne innførte planten seg veldig slik at den er nærmest svartelistet slik som Tromsø-palmen  eller bjørnekjeks (Heracleum tromsoensis)
En del av disse "besværlige" plantene som fortrenger annen vegetasjon i dag, har nok også kommet til landet som medfølgende rotbiter i annet plantemateriale som innføres som hageplanter
.
Mer beskrivelse hos Rolv Hjemstad. Han sier litt om den medisinske bruken her.
Om et par uker vil den blomstre og se slik ut, et par bilder jeg tok 8.mai 2010 på Ranheim:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Etter notat - 10.07.2011:
I fjor oppdaget jeg noen digre blader i et bed, visste ikke helt hva det var,jwfg bare rev de opp...nå var de der igjen, større og flere enn noensinne. Lignet rabarbra-blader, stilker som var hule. Jeg spurte på Hagegal hva dette kunne være:
Her er mer informasjon om denne invaderende planten. Jeg må nok frem med stor-spaden og få den bort så fort som mulig. Jeg har aldri hatt dette "ugresset" i hagen før.  Men jeg ser det er store skoger av den enkelt steder ute i naturen.
Men jeg kan ikke fastslå om det er denne som har dukket opp i et bed hos meg, det er også kommet forslag på at det kan være storborre, Arctium lappa:
 
Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd
Fortsetter Aprilfest Del 21

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar