mandag 24. september 2012

Begivenhetsrike dager i Oslo I - 13.-17.september-2012 - Blikk på kultur

Vilhelm Bjerknes hus - Foto:RandiAa©
En begivenhetsrik utvidet helg fra torsdag til mandag  i Oslo viet kultur - da spesielt litteratur og forskning. Jeg startet på Blindern torsdag ettermiddag - det var her i Vilhelm Bjerknes hus neste dags spennende disputas skulle foregå. Jeg rekognoserte litt på forhånd:

Programmet for dagene var tett og intens; torsdag var viet forberedelser og  sosialt samvær. Fredag var hele dagen viet Cicilies (datter) disputas og festmiddag om kvelden i Litteratur-huset. (Se separat blogg-post). Lørdag gikk den aller første Bokblogger-konferansen av stabelen i Gyldendal forlagshus, med etterfølgende middag om kvelden (Se separat blogg-post) - samtidig ble det tid til noen glimt og deltagelse på Oslo Bokfestival. Søndag var viet familie og barnebarn og besøk på Cinemateket (visningen her var også et ledd i Bokdagene)

Det ble også tid til en ettermiddags kafé-prat med en av mine favoritt-innlesere av lydbøker.
Jeg avsluttet før hjemreise med toget mandag med en lang foto-prat over en kopp kaffe med min hjelpsomme foto-venn i Tigerstaden - og da kofferten var lastet med utallige bøker som jeg hadde fått fra mange forlag på Bokblogger-treffet, var det fint å få hjelp med denne lasten helt til min sitteplass på toget - en kjærkommen avslapping i noen timer med lydbok på øret - turen hjem ble brukt til å fordøye inntrykk og tenke igjennom alt man hadde opplevd - Mine regelmessige turer til Oslo er alltid fylt til randen av begivenheter. 
Medianfiguren (engelen) på Blindern kan stå som symbol på disse kulturdagene:
Medianfiguren - Foto:RandiAa©
Siterer fra UiO sin side:
"Medianfiguren står ved betongveggen mot Matematikkbygningen og Pytagoras' hage. Der har den stått siden midten av 1980-tallet. I hånden holder den en liten Athenefigur. Athene er gjenkjennelig på hjelmen som er skjøvet bak på hodet.
Skulpturen ble bestilt hos Moritz Geiss sinkstøperi i Berlin av arkitekt for universitetsanlegget i sentrum Christian Heinrich Grosch. 25.oktober 1853 var den på plass på toppen av gavlen til Domus Media, derav navnet medianfiguren. Opprinnelig var den bronsert, og Anders Bugge skriver i sin bok om Grosch at ”geniusen var angivelig en avstøpning efter samme modell som var anvendt til de vingede karyatider på Berlinerslottets kuppel, mens Athene var føiet til ved støberiet”. Athene var ikke bare krigsgudinne i antikken, men også gudinne for vitenskap.
I avisene blomstret synsingene om denne ”stive”, ”stygge” og ”upassende” figuren som et vittig hode kalte en ”bevinget jordmor med et nyfødt barn”. Professor i filosofi Marcus Jacob Monrad forsvarte derimot skulpturen som symbol for universitetets egentlige ”Geist”, ”- denne Aand lader sig virkelig forestille som en Victoria, der bærer Intelligentsens Gudinde”. Etter omtrent 50 år ble den likevel tatt ned fra gavlen; motstanden mot figuren var for stor.
Både i form og innhold tilhører skulpturen 1800-tallets klassisisme direkte inspirert som den er, av den greske antikkens idealer. Med sitt høystemte betydningsinnhold fra tiden da universitetet fremdeles var ungt, er den en fascinerende kontrast til Blinderns nøkterne arkitektur.
Av Ulla Uberg
Publisert 25. mai. 2010 11:40 - Sist endret 9. mai. 2012"
 

Det er faktisk mange vakre områder på Blindern, slik som fontene-anlegget på Frederikkeplassen:
Foto:RandiAa©
Referat fra den store disputasdagen kommer

Se også Begivenhetsrike dager i Oslo II - Bokbloggertreff


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar