lørdag 11. august 2012

Augustfest 2012 på Akam Fotoforum - Litt macro-fotografering

Tropaeolum Majus "Black Velvet" - close-up - Foto:RandiAa©
Det er August-fest på Akam Fotoforum og jeg valgte litt lettvint løsning i dag. Denne flotte Tropaeolum har jeg brukt før i andre sammenhenger, men denne er selvsagt ny av året - jeg har greid å samle frø av denne flere år på rad, jeg lar bare frøene som oftest "overvintre" i en krukke med jord i glasshuset, (da dukker de opp som småplanter på våren), eller jeg samler frø og legger de tørt og kjølig til jeg sår de på våren.
På Akam Fotoforum er det ofte ønskelig at man oppgir Exif på bilder, så akkurat denne close-up studien har disse data:
Bilde 11 – 11.August: Tropaeolum Majus Black Velvet
Exif: 2 – f/16.0 - ISO 100
Exposure Compensation: 0
Focal Length: 60.0 mm
Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM
AF Mode: Manual focusing
Camera Model: Canon EOS 50D
Variasjoner over denne - Her kommer et større utsnitt og så hele blomsten:
Tropaeolum Majus "Black Velvet" - Foto:RandiAa©
Tropaeolum Majus "Black Velvet" - Foto:RandiAa©
Objektivet jeg har brukt her er jeg godt fornøyd med - Det er Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM. Jeg kunne ha gjort meg enda mer flid med macroen og i tillegg brukt mine "extension" ringer - Kenko AF (Macro) Extension Tube Set DG Canon EF-S SV06. Men det krever litt ekstra arbeid som jeg ikke tok meg tid til i dag.  
Her er forøvrig objektivet mitt som jeg brukte i dag (til å fotografere det brukte jeg forøvrig et annet macro-objektiv - Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro for Canon) :
Canon 60mm - Foto:RandiAa©
Canon 60mm - Foto:RandiAa©
Canon 60mm - Foto:RandiAa©
Det har vært litt spørsmål rundt hva man gjør i etterkant med bilder. Her kommer litt info:
Jeg fotograferer alltid i raw-format det gir bildet flere muligheter i etterkant. Hvis man bruker jpg format, så er det kameraet selv som har "bearbeidet" bildet. Med Raw-formatet bearbeider du det selv. Jeg har her brukt Canon EOS 50D med objektivet Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM, og stativ. Bildets exif står lengre oppe. Motivet er en blomkarse - Tropaeolum Majus "Black Velvet" -
Når bildet er lastet inn, bruker jeg først programmet ACDSee Pro7 som er ypperlig for konvertering av raw-filene:
Justering av exposure, contrast, vibrance
Litt sharpening
Filen lagres i jpg og jeg går videre til en omgang i Photoshop om det er nødvendig. Justerer litt lys, metning og skjerping her også, deretter retter jeg opp eventuelle skjevheter og tar crop om nødvendig. Lagrer med eget navn i tillegg til bildets originale nummer-fil, i høyeste oppløsning:
Følger et ferdig program jeg har satt opp - justerer det individuet for hvert bilde


Cropper om nødvendig
Mer macro-fotografering her.
Og en liten samling av mine macro-bilder:
Macro Photos, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
Meconopsis cambricaTaraxacun, two stagesSpanish Marguerite, close-upSpanish MargueriteSpanish MargueritePetunia Surfinia
Stellaria nemorum - skogstjerneIGeranium ibericumBeheaded flyThe fly on EuphorbiaGeranium ibericum close-upGeranium ibericum
Camassia cusickiiGeranium renardiiGeranium renardii, close-upGeranium renardii and the flyGeranium renardii and the fly, close-upGeranium renardii, close-up
Geranium renardii and the flyIxiolirion tataricumMargerittClematis, unknownWater-drop-reflectionSymphytum officinale

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder!
    Interessant lesning. Jeg har mulighet til å bruke raw-format, men kan ikke nok om det. Kjekt å se hvor flotte bilder det blir for den som mestrer teknikken og har øye for gode motiver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, Mariann.Det er ingen teknikk å mestre det. Jeg har ikke brukt annet de siste årene. Man kan instille på RAW+jpg samtidig, men jeg kutter ut jpg, så slipper jeg å forholde meg til dobbelt sett. Et raw-bilde inneholder mye mer informasjon som du får frem. De fleste bilde-programmer har en raw konverter, så etterbehandler du bildet litt samtidig med at du konverterer det til jpg. Om du ser på de to første info-bildene så er de i Develop, dvs raw converter. Hvis du har Canon så følger det en bra raw converter med der. Adobe PS har eller man kan laste ned en.

      Slett