fredag 10. august 2012

August - Da blomstrer Hagestiklen - Regn i dag også

Eryngium Planum - Hagestikle - Foto:RandiAa©
Eryngium Planum - Foto:RandiAa©
Denne er sen i år - fortsatt "umoden" og ikke mye blå enda. Eryngium Planum, Sea Holly på engelsk, hører til Apiaceae familien - Skjermplantefamilien. (Hundekjeks, Bjørnekjeks, Persille og mane ulike planter/urter hører til denne familien)Det er en flerårig plante. På grunn av dens innhold av essensielle oljer, flavonoider og andre bioaktive stoffer har den blitt brukt i europeisk folkemedisin, som vanndrivende middel eller som stimulant.
Det jeg har lært om denne er blant annet at krystalliserte røtter kan brukes som et afrodisiakum, eller som nerveberoligende. Og at man kan koke unge blomsterskudd og spise som "asparges". Bladene er også spiselig. Man kan pulverisere rotten og lage grøtomslag som hjelper sår å gro. Rot-avkok kan drikkes som et urindrivende middel, det vil hjelpe på urinvei-infeksjon og betent prostata kjertel - Det er hva folke-medisinen sier om denne planten som er observert i Norge fra ca1850

Den selvsår seg hos meg og dukker opp flere steder...det er ikke til besvær, jeg liker den godt. Den kan tørkes å være dekorativ riktig lenge i vase også. Artsdatabanken viser dette om Hagestikle. Jeg får huske å ta inn en kvast...så står den og lyser opp utover høsten også.

 Eryngium fra: Flora von Deutschland Österreich und der Schweiz (1885)

En annen av mine blå favoritter som blomstrer nå er Erigeron (Bakkestjerne), min er en hybrid med navn Schöne Blaue:
Erigeron Schöne Blaue - Foto:RandiAa©

Erigeron fra: Flora von Deutschland Österreich und der Schweiz (1885)

Det er utrolig mange varianter som finnes av Erigeron.

2 kommentarer:

  1. Hagestiklen er fin, ja. Spesiell, litt metallisk blåfarge på den. Jeg hadde to stykker, nå er begge vekke. Du skal se det var noen som var ute etter røttene. Tro om de trengte å beroliges eller "oppkvikkes"?
    Nydelig Erigeron!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Fin helg til deg også, Mariann.

    SvarSlett