fredag 29. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 29

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Denne  Sanguinaria canadensis -  Kanadablodurt har vært med både i Del 25 og i Del 28, men i dag er den hovedmotivet. Den har åpnet seg så vakkert nå. I Del 25 har jeg skrevet litt mer om den.
Før den åpner seg, er den heller rar enn vakker:
Foto:RandiAa©
Her kommer en ørliten himmelblå en...det står i bøker at den skal blomstre fra juni til august, men den har allerede dukket opp og blomstrer hos meg. Denne er ganske mye forstørret, for blomstene er ganske ørsmå:
Foto:RandiAa©
Myosotis arvensis, Åker-forglemmegei og Myosotis scorpioides, Eng-forglemmegei hører til  Rubladfamilien – Boraginaceae.  Den vokser over alt i grøfter og hager, blomstringstiden skal være i juni til august, men nå blomstrer den i hvert fall så smått her hos meg i april. Det er ikke helt lett å holde de ulike typene fra hverandre, denne er den ene eller den andre...
Jeg pleier egentlig å dra den opp av bed etter hvert som den har blomstret ferdig, for den sprer seg så lett, og er ikke en hagestaude jeg har plantet, den er et vakkert "ugress". Hele planten han dunlette hår,  og vakre himmelblå blomster.Slektsnavnet Myosotis kommer av gresk "museører" og de små avrundede, hårete bladene har gitt den det navnet.Av 50 arter finnes 10 viltvoksende i Norge, mest vanlig er Eng-forglemmegei, Myosotis scorpioides, 25 cm høy og med tett blomsterstand, vokser på fuktige steder.

Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 30

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar