lørdag 1. februar 2014

En lørdags-bytur til hygge og nytte

Skomakeren som fikser det meste - Foto:RandiAa©
Det er lørdag, det er første februar det er bart, litt sol og faktisk fin vårstemning når jeg små-jogger ned til byen for å møte et par venninner. Egentlig skulle det være foto-treff - det er første lørdagen i måneden; men vi hadde blitt enige om at vi skulle utsette det litt denne måneden - så vi skulle bare hygge oss med litt små-ærender, en liten lunch og en god prat - selvsagt var kameraet med sånn likevel.
Dagen ble slik:
Vi møttes på det vi i "gamle dager" kalte Brun-hjørnet - og så "planla" vi litt hvordan "programmet" skulle bli
. Vi prioriterte først min hyggelige skomaker - og der ble det trang i det knøtt-lille verkstedet.
Jeg var spent på om han greide dagens oppgave - Jeg hadde lenge prøvd utallige steder å få ny reim til min gode puls-klokke - ingen kunne hjelpe meg. I flere måneder nå hadde jeg brukt den ved å koble sammen reimen med sytråd.
Denne skulle reddes - Foto:RandiAa©
Men her var hjelpen å finne, til og med mens vi ventet og tøyset med den hyggelige skomakeren, gjorde han jobben - med lapp og lim og symaskin - en utrolig populær mann - det var kunder på vent utenfor. (Det er ikke plass til så mange om gangen der inne)
Og symaskinen i vinduet - Foto:RandiAa©
Han kan litt av hvert - Foto:RandiAa©
Vola - nå henger den sammen - Foto:RandiAa©
Mission conducted - what next? Nå var det Bjørgs tur - hun hadde endelig bestemt seg, det ble kamera-kjøp hos Japan Photo - nøyaktig mitt systemkamera med den aller beste normal-zoom på kjøpet. Etter min vurdering: Et strålende godt valg - nå rekker hun å innkjøre det før hun drar til Cuba snart.
Next: Vi tar en runde garn-innkjøp hos Jens Hoff - må jo ha litt flere TV-titting prosjekter.

Nå har jeg garn for to nye prosjekter....her til ett prosjekt:
Alpakka mohair-ull - Foto:RandiAa©
Det var mye folk på byen i dag - det er tydelig at det ikke er skiløyper med snø å oppdrive..det var vanskelig å finne stedet for hot sweet chili coffe - men etter flere forsøk, fikk vi et koselig hjørne der de har byens beste av det slaget.
Etter en lang kosestund med kaffe, varme, fylte croissanter og Brownie - var det Te- og kaffe-huset i Dronningens gate som stod på programmet. (Det går mye te i huset hos meg, men nå er de fleste te-boksene fylt opp, blant annet disse:)
Favoritt-teene fornyet - Foto:RandiAa©
Linda og jeg skulle fotografere litt, så vi tok turen over Bakklandet, og videre til Solsiden - der skiltes vi, og jeg gikk i rett linje over Rosenborg og Tyholt, Moholt og hjem. 
Her er noen av bildene jeg tok da vi gikk over Bybroen, Bakklandet og til Solsiden:
Ved Nidelven - Foto:RandiAa©
Ved Nidelven - Foto:RandiAa©
Ved Nidelven - Foto:RandiAa©
Ved Nidelven - Foto:RandiAa©
Is på Kanalen Bassenget - Foto:RandiAa©
Solsiden - Foto:RandiAa©
Og som en bonus på en hyggelig dag i byen med venninner fikk jeg gjennomført mitt daglige gå-program også - ca 16km i dag: 



2 kommentarer:

  1. Artig med bilder fra en fin by :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fotogen by. Det var mye vakkert i din blogg også, Martin.

      Slett