onsdag 28. mars 2012

Dører - Doors in Trondheim

Tesli Nedre - Foto:RandiAa©
Jeg må innrømme at jeg har en fascinasjon for dører - i alle former og farger, og jeg kikker etter dette motivet alle steder jeg drar. Selv om jeg har fotografert noen hundrede av dem både på hjemlige trakter og i andre land, så er jeg ikke helt fornøyd med utfallet av fotograferingen alltid...det har noe med hvor man plasserer seg i forhold til døren, midt foran og ikke for nært...(nært får man lett forvrengninger.) Det er ikke alle objektivene som er like gode å bruke til dette formålet heller.
Her har jeg noen eksempler fra min Trondheims-samling:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa
Foto:RandiAa©
Her kommer to blå familie-relaterte:
Foto:RandiAa©
Her er døren til huset mine oldeforeldre (farmors foreldre) bodde i de første årene de var gift (rundt 1875)
Foto:RandiAa©
Den blå døren på oldefarplassen (farfars slekt) fikk min grandonkel kjøpt og satt på huset - den kom fra den gamle bygningen av Norges Bank som hadde tilhold i Trondheim før hovedsetet ble flyttet til Oslo i 1897.
En del av Trondheims-dørene mine fikk jeg samlet i den temaboken jeg laget nylig:
Her er jeg på dør-jakt i Canning Street, Liverpool sist sommer, tenk for et funn for en dør-elsker. (Russell har tatt bildet):
Photo:Russell©

Doors in Trondheim (and Norway), a set on Flickr - Foto:RandiAa©
Trondheim, door, ØyaAasheim på ReppeStavanger-dørBlussuvollsbakkenBlussuvollsbakkenBlussuvollsbakken
Stiftsgården Front EntranceMunkegaten 2 The BakeryMunkegaten 2 The BakerySandgata DoorSandgata DoorLillestrøm, door
The Blue Door on my Great Grandparents siteTesli NedreMøllenbergMøllenbergMøllenbergMøllenberg
The Grenadier InnDoor and RosesVed Kongens gateIlevoldenYellow door, IlaBlue door near Kongens gate

2 kommentarer:

  1. Hei Randi! Takk for visningen, mange fine dører her. Dører er også et av mine yndlingsmotiver, de har ofte fine fargekombinasjoner, eller ornamenter, eller en innbydende trappeavsats osv. Kanskje vi skulle hatt dører som tema for en fotoutflukt...?
    -HegeLH-

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Helena og jeg har vært på mange dør-jakter sammen vi. De fleste dørene i samlingen min kommer fra fototurer med henne. Og jeg koset meg veldig da jeg sprang fra dør til dør i Liverpool sist sommer også.

      Slett