tirsdag 23. august 2011

August - sommeren er på hell

Foto:RandiAa©
Når skogsøten min (Gentiana asclepiadea "Rosea") blomstrer på det vakreste, da vet man det er sensommer. Det har vært noen fine augustdager nå. Hva den lille fluen som besøker den heter, vet jeg ikke:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Denne Admiralen forfulgte meg litt da jeg skulle ruske bort en del vissent fra bedene i dag...jeg sprang inn og hentet kameraet...den var litt doven nå på sensommeren så jeg fikk mange bilder av den. Den liker alltid å holde til på de flotte Chrysanthemum maxima - som nok er ganske på hell nå - her er et par varianter og stadier av den:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
De fleste liljene mine er ferdig med å blomstre nå, men denne Stavangerliljen (Lilium speciosum rubrum) står litt bortgjemt i skyggen av mye annet, så den blomstrer først nå:
Foto:RandiAa©
Virginialeddblomst og Hosta er også sensommer-blomstrende:
Physostegia Virginiana "Bouquet Rose" -  Foto:RandiAa©
Hosta Fortunei  -  Foto:RandiAa©
Blå er også denne yndlings-stauden min - Eryngium planum (Hagestiklen):
Foto:RandiAa©
Den praktfulle Gjerdesolhatten (Rudbeckia laciniata ) har man glede av langt utover høsten:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Jeg måtte også ta et siste bilde av den i kveld der den rager mot himmelen og lyser om kapp med august-kveldssolen. Jo, august er da også en vakker sommermåned med mange blomstrende gleder:
Foto:RandiAa©
Litt flere bilder av sommerfugler her
Og mange fine bilder på denne siden.

2 kommentarer:

  1. Så mange vakre fotografier du tar!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Marit. Du har da mange flotte bilder du også, av dagliljene dine for eksempel.

    SvarSlett