søndag 21. august 2011

August i Eplehaven

Foto:RandiAa©
Sommeren er på hell, og epler i Eplehaven signaliserer at det nærmer seg høst. Men de bør nok henge en stund til og modnes. -  Det har vært mye annet å tenke på enn hagen i det siste - så dette er visst den første blomster-"posten" min denne måneden.
Fra s.106 og s.108: Naturdagbok fra året 1906 av Edith Holden
Det blomstrer rikt i hagen fortsatt - om enn noe kaotisk og ustelt - man trapper uvilkårlig ned litt på hagesysler når det nærmer seg slutten av august - her er litt av "kaos-hagen":
Foto:RandiAa©
Eryngium planum og Chrysanthemum-maximum - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Litt mer ryddig i August-bedet i Tøyen botaniske hage - Foto:RandiAa©
Noen spiser denne Tropaeolum majus, den er fin å bruke i salaten:
Foto:RandiAa©
Westerland - Kordes-rose - Foto:RandiAa©
Gjerdesolhatt - Rudbeckia laciniata - kom til Norge på 1800-tallet og kan bli over 3 meter høy. Det er en gammel "oldemor-staude" og jeg har den fra gården på Skatval. Fordi den blir så høy og strekker seg over (naboens) gjerde, kalles den også "Kyss meg over gjerdet":
Foto:RandiAa©
Min Abutilon får lufte seg litt om sommeren, jeg er glad for at jeg greier å overvintre denne, den hører til i kattostfamilien med ca. 150 arter i tropene. Noen arter av disse dyrkes som stueplanter hos oss under betegnelsen stue-abutilon eller stuelønn:
Close-up - Foto:RandiAa©
En annen av mine "inne-planter" som får lufte seg litt om sommeren - ikke i sterkt sollys - er Hoya Carnosa, "porselensplanten". Denne fikk jeg av "Hagegal"-venn Svein for et par år siden, og det er første gang denne blomstrer, riktig vakker er den:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Avslutter August i Eplehaven med denne søte sommerfuglen, Vanessa atalanta (Admiral) eller Nymphalis urticae ( Neslesommerfugl), er ikke sikker:
Foto:RandiAa©

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar