torsdag 7. mai 2015

May is my favourite month - except for the lily beetles - Here they are on the go again!

Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Liljebiller - På'n igjen!
I år var disse røde, blanke flotte, slemme virkelig tidlig ute - så de første i februar. 21. februar var det.
Da ble jeg virkelig på vakt - og har fulgt nøye med - så de første som "kopulerte" allerede i april - jeg har tatt de etter hvert - og må dessverre innrømme at jeg har sprøytet i år - da med det sterkeste "lovlige" middelet. Jeg vil begrense sprøyting og prøve å få bort liljebillene før nytte-insektene kommer. Tror det kan la seg gjøre.
Disse bildene er tatt i dag - og det var i et bed der jeg ikke har sprøytet, for jeg har bare få liljer der.
Jeg har prøvd å samle de fleste liljene i et bed som er fint synlig fra stuen.

Liljebillens latinske navn er Lilioceris lilii, den hører til familien Chrysomelidae - bladbillene.
Den er rødlakkert og flott å se på - mens larvene er orange-brune og ekle - ganske svarte kan de se ut også for de avgir et mørkt stoff som de gjemmer seg i.
Livretten er liljeblader - tror ikke jeg har sett dem på andre planter jeg.
Selv om jeg har holdt på med hage i mange tiår, så var det ikke før jeg flyttet fra gammelhagen  at jeg fikk besøk av disse - tror det var for 8 år siden.
Hvis man ikke er årvåken overfor disse, så får man et stort problem - det vil si man får ingen liljer. Jeg kjenner faktisk hagefolk som har blitt så lei av kampen mot liljebillen at de har gitt opp å dyrke liljer.
De er heller ikke så lette å "plukke", selv om de er lysende synlige på de grønne liljebladene - for de er noen smarte beist: Når man nærmer seg og det faller en skygge over dem, kaster de seg raskt ned på jorden, og da med "buksiden" opp - og den er svart, så ser man de ikke mot hagejorden. De er heller ikke så lette å "knerte" for "panseret" er nokså hardt.  

Liljebillene er ca 8-10mm lang, og hodet er kullsvart, beina og følehorn er også mørke.
Den var bare å finne rundt Oslo-fjorden på 1990 tallet, men så begynte den å spre seg til Vestlandet og litt lengre nordover.
Den overvintrer i jorda - og kryper frem så fort vårsolen begynner å varme litt.
Litt mer informasjon om dem
.
Dagens fotofangst ble en liten "kopulerings-serie":
Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Lilioceris lilii - Liljebiller - Foto:RandiAa©
Her er noen av liljene mine som jeg ikke unner disse rødkledde - Flickr-album liljer  - Foto:RandiAa© :


2 kommentarer:

  1. Grøss og gru! Jeg er blitt svært god til å knærte disse - no mercy!

    SvarSlett
    Svar
    1. De kom ikke til Trøndelag så tidig som sørpå, de er visst ikke kommet så langt nordover heller enda. Jeg fikk de ikke før 2007-2008. Men i år har det vært ekstra mye. så jeg gikk til det skritt å bruke noe i det ene bedet - sprayet maurspray på bakken og noe annet på plantene. Har du noen spesiell "knærte-måte" på disse da, Villrose?

      Slett