søndag 12. mai 2013

Mai er min favoritt-måned - To vår-favoritter: Jeffersonia og Sanguinaria

Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Jeffersonia finnes i to typer - Jeffersonia diphylla og Jeffersonia dubia, kalt Twinleaf eller Rheumatism root.  Det er dubia jeg har to store planter av. Begge fra Bjørnar i 2008 - en såkalt "Jensenplante", jeg har flere slike spesielle "Jensenplanter" - Dette er en vår-favoritt, den stammer fra Mandsjuria og Kina-områdene.
Jeffersonia ble oppkalt etter USAs president Thomas Jefferson. Planten ble tidligere feilplassert i slekten Podophyllum. Twinleaf er en fredet plante  blant truede villplanter i Nord Amerika -  i Georgia, Iowa, New York og New Jersey.

Planten har en underjordisk rhizome (slik som ingefær) den kan ha hvite eller lyseblå blomster med åtte kronblad. Blomsten ligner litt på en annen av mine vår-favoritter: Sanguinaria Canadensis  (Kanadisk Blodurt, også en Jensen-plante jeg har fra 2007)
De karakteristiske bladene er store og nesten delt i to, noe som er opphavet til navnet  Twinleaf. Planten blir ikke høy. I vill tilstand i løvskogen blir frøene spredd med for eksempel maur, en prosess som kalles myrmecochory.Jeffersonia har hatt en rekke medisinske bruksområder gjennom historien. Til lindring av revmatisme for eksempel (Rheumatism root ).
Indianere utnyttet Jeffersonia diphylla i mange naturmedisiner. Cherokee indianerne brukte et uttrekk av planten som vanndrivende middel, og mot urinvei-infeksjoner .  
Plante-uttrekk har også blitt brukt mot leverproblemer og diaré, som omslag på sår og som betennelses-hemmende middel.. Magnar har gitt en fin beskrivelse av den på Hagegal.

Her noen foto-variasjoner jeg tok av Jeffersonia i dag, blomstene har begynt å åpne seg nå:
Jeffersonia dubia og en liten tege - Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia close-up - Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Sanguinaria canadensis - canadisk blodurt - er en annen liten vår-sjarmør - også en Jensen-plante. Jeg har tidligere hatt den doble eller fylte varianten, nå har jeg bare den enkle:
Sanguinaria canadensis - Foto:RandiAa©
Sanguinaria canadensis - Foto:RandiAa©
Sanguinaria canadensis

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder av to vakre vårblomster! Min Jeffersonia dubia kommer bare med blader i år. Men den er ikke så gammel enda, ble kjøpt i fjor eller forfjor. Den trennger vel bare litt tid til å bli litt større før den blomstrer.
    Den enkle blodurten har begynt å blomstre hos meg også nå.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Min blomstret fra første året, men det kommer sikkert an på hvor store og kraftige plantene er fra starten....Ha en fin uke du også. Nå skal vi ha dugnad i sameiet.....

    SvarSlett