søndag 29. januar 2012

En ganske spesiell potteplante - Pilea peperomioides

Pilea peperomioides - Foto:RandiAa©
Det er midt-vinters, og jeg er tvunget til å holde meg innendørs ankelbruddet)...da får man finne andre gleder enn "gå-gleder", og blomstrende bed ute...
En takk til Orchis på Hagegal som fikk meg til å fokusere på denne inneplanten min i dag…han visste navnet på den. (Litt av et "Planteleksikon" den Orchis) - og takk til Solfrid som jeg fikk denne av, den har gledet meg i mange, mange år.
Det var noen på Hagegal som spurte på en "ukjent plante" i dag, og Orchis kom opp med en link til Pilea peperomioides. Da jeg klikket på linken, så jeg det var "min"fantastiske "inne-plante" som jeg har hatt i flere ti-år. Fikk den av Solfrid for lenge, lenge siden.
Jeg sier fantastisk, for den tåler omtrent alt, og greier seg uten stell..passer meg utmerket for jeg har aldri vært "flink" med inneplanter. "Nå må jeg snart huske å ta bilde av den", tenkte jeg. Gikk og sjekket den, står i et kaldt soveromsvindu, der vinduet er åpent om natten uansett hvor mange kuldegrader ute. Den var grønn og fin.  Men den er ikke på sitt beste på denne tiden av året - bildene jeg tok er vel heller ikke de beste, dårlig lys og "vaglende" på krykker som jeg er for tiden:
Pilea peperomioides (satt inn 13.04.2015) - Foto:RandiAa©
Pilea peperomioides (satt inn 13.04.2015)- Foto:RandiAa©
Denne planten tåler å være tørr lenge, men nå kom jeg også på å gi den en skvett vann. Fikk den som en stikling av Solfrid for mange år siden. Om sommeren har jeg den i blomsterkassen i Glasshuset, der står den til oktober, november, til frosten kommer der. Jeg klipper den litt tilbake av og til, og stilken er som på et lite tre nærmest.
Denne planten har visst vært veldig interessant for botaniske forskere. Det ble konstatert at den var en kinesisk art innen Pilea og den ble  navngitt i 1912 av den tyske botanikeren Friedrich Diels (1874-1945) som P. peperomioides. Fra fjellene i vest Yunnan hadde den blitt innført til Storbritannia.

Rismarkene i Yannan - Wikimedia Commons og kan benyttes
Yunnan provinsen er berømt for sitt rike mangfold av planter; og mange hageplanter ble opprinnelig hentet herfra, (jeg vet også at Hagevenn Bjørnar har annonsert på sin web-side:"Wild collected seeds from Sichuan, Yunnan and Chongqing"  - Her har han noe bilde på Hagegal). Pilea peperomioides ble spredt som potteplante til Skandinavia fra England.
Jeg har også lest om en norsk misjonær, Agnar Espegren, som brakte planten til Norge fra Kina i 1946. I 1944 da norske misjonærer måtte forlate Kina, fikk Agnar Espegren og hans familie først fly med et amerikansk fly til Kunming i Yunnan hvor de bodde ca en uke før videre-transport til India. I Yunnan fikk Espegren et levende eksemplar av planten, og pakket den i en liten boks, som ble sendt sammen all annen bagasje til Calcutta, India der de bodde et år før de kom til Norge i mars 1946. Den lille, nøysomme planten var fortsatt i live. Espegren ga avleggere til mange av sine venner, og den ble raskt kalt "misjonær-planten". Kinesisk penge-plante kalles den ofte også. Jeg har visst sett blomst på min en gang, men jeg synes det er de fine, hengende bladene som er mest dekorative. I opprinnelseslandet, i store høyder i fjellene ser det ut som planten tåler noen kuldegrader også. Min har i hvert fall flere sen-høster stått i glasshuset med kuldegrader, før jeg har somlet meg til å ta den inn. Det er visst forskjell på hann-blomster og hun-blomster av denne planten. Jeg skal prøve å følge litt bedre med neste gang det kommer blomst på den.
Min Pilea peperomioides - Foto:RandiAa©
Min Pilea peperomioides - Foto:RandiAa©
Pussig  - da jeg holdt på med denne "Solfrid-planten" i dag, så kom hun sannelig overraskende på besøk også, så fikk vi mimret litt om denne planten hun ga meg for mange år siden…og Gerd kom også, hun hadde vakre rosa tulipaner med seg…her trenger man ikke sitte alene med sine fotsmerter..det ble hyggelig te-drikking og venninneprat i dag også….og Pilea peperomioides stod i sentrum.

Etter-note - 19.10.2015 - noen nyere bilder:
Pilea peperomioides - morplanten 19.10.2015 - Foto:RandiAa©
Jeg har laget mange slike nye planter av morplanten (19.10.2015) - Foto:RandiAa©
 

9 kommentarer:

  1. Artig plante. Og fin omtale. Spesielt fint å høre at den tåler alt. Jeg er rimelig OK på uteplanter, men inneplanter trives ikke alltid hos meg. Morsomme blader, ved første øyekast minner årringene og overflaten om blomkarseblader, men, så klart, blomkarseblader har en rundere form.

    SvarSlett
  2. Samme her, Gerd. Jeg er håpløs med inneplanter....men nå har jeg 4-5 som er forholdsvis sikre. Denne er jo helt en slik som man godt kan glemme fullstendig...den står der like fin heldigvis. Så har jeg en Hoya (Porselensplante) den fikk blomst første gang da jeg hadde overlatt den helt til seg selv. Glad ble jeg da jeg tilfeldig oppdaget den flotte blomsten.

    SvarSlett
  3. Hei Randi!
    Kunne du tenke deg å selge meg en stikling av planten din?
    Så fin og dekorativ!!


    mvh
    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Den sturer litt i varmen nå i glasshuset...hvilken Kristin er du forresten?

      Slett
  4. Hei! Ser det er flere som synes det samme som denne planten. Kjempedekorativ! Tenker jeg må spørre jeg også; vil du selge meg en stikling?

    Mvh. Hildegunn Loraas

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for interessen - men jeg får være konsekvent: Har ikke gitt bort, (eller solgt) stiklinger av denne til noen. Egentlig er jeg overrasket over at den har vært så langlivet, gir den bare en skvett vann av og til. Sjekket den nå og den er heldigvis fortsat i orden.

      Slett
  5. Hei!
    Så artig å lese om denne planten! Jeg har sett den i mange svenske retroblogger, og har alltid synes den har vært så fin. Jeg fant ut at den heter Elefantöra på svensk, men visste ikke hva den heter på norsk før i dag. Har heller ikke lykkes å finne den i blomsterbutikker her, men mamma fant en i Sverige og kjøpte den med til meg :-D
    Det jeg lurer på er: Hva vil det si å ta en stikling av den og plante den videre? Kan jeg lage flere planter av denne?

    Hilsen Lisa Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne er fin - langlivet og nøysom. Den lager lett småplanter rundt seg, og det hender jeg river opp noen små med rot og setter i ny potte, det går lett å få til. (Morsom blogg du har forresten)

      Slett
    2. Tusen takk! Så koselig at du kikket innom retrobloggen min :-D Jeg har akkurat skrevet et innlegg om britisk keramikk, og det kommer nok en blogpost om denne planta også ;-)

      Slett