tirsdag 24. mai 2011

Mai er min favoritt-måned - plantetur til Stjørdalsområdet 23.mai

I mai blir det alltid en liten plante-innkjøpstur til Hammer på Stjørdal og en tur til Skatval. Hammer har bra utvalg i roser, også Austinroser. En del roser har gått ut denne vinteren, og dessuten fikk jeg gravd opp noen spireaer som jeg mente heller kunne avgi plass for en liten rosehekk. Roser ble det, (foto senere når de blomstrer) og på Skatval-gartneriet fant jeg en av mine favoritt-sommerblomster: Cosmos. (Det er bare knopper enda, så jeg venter med fotograferingen). Noen vakre margeritter og Bidens ble også innkjøpt.
Jeg hadde kamera med, men begrenset område man dekker med  en  Leica macro 45mm på min DMC GF1 så den vakre Værnes kirke kommer ikke helt til sin rett i denne fotorunden, jeg hadde ikke muligheter til å komme lengre unna... Kirken er en lang-kirke av stein. Den er bygd i perioden 1080–1100 i romansk stil. Den skal være den eldste bevarte steinbygningen i Norge.Jeg bør ta en skikkelig foto-runde på denne.
På Skatval var det idyll med fugler i alle fuglekassene på låve-veggen og båten under låvebroen; sjarmerende den gamle verneverdige kårstuen også.Vel hjemme var det Velkommen til egen "hage"

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Noen av plantene som ble plantet etter turen, Argyranthemum frutescens (en gul, høy margeritt-type) og Bidens. Den gule Bidens er en annen sommerfavoritt. Jeg må visst holde øye med den, for skjærene ser ut til å like den og napper av kronbladene...
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar