tirsdag 3. mai 2011

Helleborus - Christmas Rose

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

Jeg har blogget litt Helleborus tidligere i vår (I Aprilfesten), men nå lager jeg  en samle-post på mine helleborus. Det er dessverre bare tre ulike jeg har nå. Jeg skulle gjerne hatt mange flere. På Hellebores.org er det mye interessant å finne, her er også et billedgalleri:
Da blomstrer den siste av mine Helleborus, det er Helleborus niger - den helt hvite. Helleborus hører til soleiefamilien - Ranunculales.
Niger betyr svart, litt rart kanskje, blomsten er jo hvit. Men her kommer navnet av den mørk-fargede rot-stokken som denne planten har. På norsk kalles den Julerose (Christmas Rose), men den hører altså ikke til i rose-slekten (Rosaceae). Planten har eviggrønne blader, og den er høyst giftig. En legende har gitt den navnet Christmas Rose, den vokste frem av snøen da tårene fra en ung pike falt på det stedet, hun gråt fordi hun ikke hadde noen gave å gi til Jesusbarnet i Betlehem. Planten er kjent tilbake i Middelalderen, det gikk mange historier om dens magiske kraft.

Rolv Hjelmstad har mer informasjon om Helleborus Niger og en Faktaside.
De andre Helleborus jeg har er Helleborus thibetanus:
Foto:RandiAa©

Foto:RandiAa©

Foto:RandiAa©

Foto:RandiAa©
Og Helleborus orientalis Pink Lady:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Disse hybridene er så flotte at jeg får bestrebe meg på å anskaffe noen flere varianter. De står på skyggesiden hos meg, derfor blomstrer de ekstra lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar