søndag 1. mai 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Oppsummering

Aprilfesten for mitt vedkommende gikk mye på "vår i hagen og nærmiljøet", det begynte med et snø-bilde, og etter hvert fikk bildene mer og mer vårlig preg.. Mine fotovenner på Akam har løst sine oppgaver på ulike måter, det utvises stor variasjon og kreativitet. Jeg har fått tillatelse til å vise noen av deltagernes bilder i bloggen min. Jeg takker for det. De fleste går under et Forum-navn og ikke fullt navn, så Forum-navnet blir brukt her. Nå var det bare en håndfull av de jeg kjenner fra Forumet som var med på denne Aprilfesten, og de fleste fullførte. Mange flotte bilder ble det. Jeg har vært med på Forumet siden januar 2006, på 6.året nå, og det er fjerde gangen jeg er med i Aprilfesten. Mange av Forum-deltagerne har jeg møtt "live" på foto-treff både i Trondheim og Oslo, tur til London har vi også vært. Det er utrolig hvor hyggelig man kan ha det sammen, uansett alder, utdanning, bakgrunn og ståsted...det er interessen for foto som er et bindeledd og da fungerer alt annet også...
Her kommer noen av de andres bilder:
Foto:tomsi42©
Bildet til tomsi42 er fra 13.april og han har kalt det Sofa med utsikt, undertittel: Det er ikke alle sofaer som har like god utsikt som denne. 
tomsi42 er litt av en primus motor på Forumet, han er initiativtakeren til det meste - "photo-walks" og utfordringer og konkurranser. Han kan også brukes som et oppslagsverk når det gjelder data, fotografering og utstyr. Han snuser opp rust, søppel og mye rart - det er yndlingsmotivene . Han sier om sofa-bildet sitt: Hva er det å si, annet enn at jeg liker litt snodige bilder. 
Foto:Bykatt©
Bildet til Bykatt er fra 2.april, altså tidlig i Aprilfesten, så her har ikke våren fått tak enda. Hun har kalt bildet Frossen fjord, med undertittel: Venter fortsatt på ordentlig vår.
Bykatt  - som navnet sier - har noe med katter å gjøre. Det er vel kanskje den største hobbyen hennes ved siden av fotografering. Hun har katter og  tar utrolig mange morsomme og fine katte-bilder. Merkelig nok, ikke så mange kattebilder i Aprilfesten hennes denne gangen. Men hun har eksperimentert litt med utstyr de siste månedene, og har visst nå kommet frem til sitt perfekte equipment - noe som hennes bilder i Aprilfesten bærer preg av.
Foto:arnold_layne©
arnold_layne  har et  Flyplassmotiv fra 6.april - han er en småbarnsfar i 30-årene som begynte å interessere seg for foto da han fikk sitt første barn. Han tar stort sett familiebilder, men liker godt å prøve seg på andre typer fotografi når han får sjansen til det gjennom utfordringene på Akam.
Han sier om bildet sitt: Dette er et nytt forsøk på et flyplassmotiv jeg har prøvd meg på tidligere (det ble postet i en av måneds-trådene for et års tid siden). Synes denne versjonen ble adskillig bedre.


Foto:GENTorly©
 GENTorly var den  yngste deltageren i Aprilfesten,15 år gammel.. Hans "strandede" båt er fra 9.april, tatt på et Akam foto-treff i Halden. Han har glidd utrolig fint inn i miljøet blant yngre, middelaldrende og eldre deltagere. Jeg traff han på en Photo-Walk i Oslo i mars i år. En glad elektronikkfreak som skal begynne på media og kommunikasjon i videregående. Han har puslet med Photoshop i noen år, men begynte med foto bare for 6-7 måneder siden. Og her gjør han raske fremskritt.


Foto:eivind84©
eivind84 har temaet Farger i årets Aprilfest, og det er utrolig hvor mange morsomme fargeklatter han har funnet på sin fotovandring gjennom April måned. Bildet han har valgt er fra 9.april og han har kalt det sløyfe. Det som kan sies om eivind84 er at han er en kløpper til å se motivene, han har virkelig blitt en fremadstormende fotograf. Utrolig hva han ser av det andre ikke oppdager.
Foto:HelenaN©
Detaljer var HelenaN sitt tema og Canon 5D og Olympus E-PL2 med diverse objektiver ble brukt under Aprilfesten. Bildet hennes er enkelt og taler for seg.
Helena er virkelig en rutinert fotograf, perfeksjonist til fingerspissene, og utrolig flink til å SE motiver og komponere de på en utsøkt måte. Hun varierer objektiver og går helst for fast optikk. Når vi har foto-treff , går jeg gjerne i helene på Helena, det lønner seg. Jeg har lært veldig mye av henne. 

Foto:k.n.b©
Den gamle mannen og havet har k.n.b kalt sitt bilde. Utrolig stemningsfullt er det, tittelen gir assosiasjoner til Hemingways roman med samme navn.
k.n.b er perfeksjonist og tar bare utsøkte bilder - og om han ikke er verdensmester på skøyter (han er faktisk skøyteløper også), så er han verdensmester i å kommentere andres bilder - alltid morsomme, oppmuntrende, konstruktive kommentarer fra den mannen - perfeksjonist der også.


Foto:Trondster©
Stemningsfullt også med kirken og treet 19.april fra Trondster. Han sier om bildet sitt:Utenfor Sæby Kirke står det et nydelig tre, som bare måtte være med på festen. Det ser flott ut på avstand skutt med tele sammen med kirken, men så er det mange forstyrrende bygninger i nærheten. Men - man har jo en 50mm!
Trondster har tvillinger og bor i København - om han har humoren fra sine små rakker-unger, vet jeg ikke; men den store humoristen er nok han - utrolig hva han legger etter seg av morsomheter i sine kommentarer. Og oppfinnsomhet kjennetegner han som fotograf også.


Foto:Egil Haugli©
Her er egilrs favorittbilde fra Aprilfesten. Riktig så fargerikt og elskelig. Det ble tatt i Artis Zoo i Amsterdam 24.april og han har kalt det Love is in the air. Utstyr: Canon EOS 50D med EF 100mm f/2.8L

Jeffersonia dubia -  Foto:RandiAa©
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Jeg får representere meg selv også med et typisk bilde av mine standard-motiver. Her er Jeffersonia dubia fra Aprilfestens siste dag. Ganske dekorative slike close-up studier, egentlig.

(Det kommer flere bilder etter hvert) 
Og noen av bildene fra deltagerne vil bli å finne i en Galleri-Tråd på Forumet.

2 kommentarer:

  1. Spennende bilder, Randi! Jeg har prøvd å ha min egen mini-kåring av de fineste bildene du har vist i forbindelse med aprilfesten, men det ble umulig. De er alle så nydelige, og hvert bildet har noe helt spesielt over seg. Gratulerer!

    SvarSlett
  2. Takker, Gerd. Som du ser ble det mest planter på meg..jeg strever litt med landskapsbilder.

    SvarSlett