mandag 11. februar 2013

Svart-hvitt fotografering - Akam foto-forum - Februar 2013

E.C.Dahls Stiftelse - Foto:RandiAa©
I februar måned fotograferer vi i svart hvitt.
Akam foto vier nå en hel måned til sv-hv foto.Tom dro igang det hele med "oppslag" på Akam:
"Inspirert av 2 Guys Photo, så tenkte jeg at vi kan ha en sort/hvit måned i februar.

Synes at vi kan prøve med noen enklere regler denne gangen.
    Bildene må tas i perioden 1. februar til 28. februar 2013
    Bildene postes i denne tråden
    Kun sort/hvitt bilder kan postes
    Du kan poste maks et bilde per dag
    Du må være fotografen bak bildet
    Det er opp til deg om du setter kamera i s/h modus eller
    du bruker et etterbehandlingsprogram for å endre bildet
    til s/h
    Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større
    enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-)
    format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.
Diskusjon rundt bildene som postes er helt greit.
Bildene starter her."

Svart-hvitt bilder har alltid fascinert meg, denne form for foto har aldri mistet plassen sin til fordel for fargefotoet. Litt paradoksalt er det vel at da fargefotografering kom, føltes det som en liten revolusjon for fotografi. Slik var det på lerretet også. Men som kunstart lever svart-hvitt fotografering i beste velgående, ja faktisk har det i senere år hatt et ekstra oppsving. Leica har til og med lansert et fullformat kamera spesielt for slik fotografering.
Svart-hvitt-fotografi har så absolutt sine fortrinn i enkelte situasjoner og for spesielle motiver. Jeg har ikke drevet særlig med dette, men fant anledningen bød seg til å øve litt i denne "kunstarten" nå med denne "Utfordringen" på Akam.
Lysvirkningene er spesielt viktig når man ønsker å bruke sv-hv bilder. Og det er ingen begrensning av motiver, men jeg vil fremheve at for portretter hvor man vil fokusere på ansiktsuttrykk og følelser er et sv-hv bilde å foretrekke fremfor et fargerikt bilde som forstyrrer "budskapet". Arkitektur - bygninger, kirker kan bli fine i sv-hv, spesielt når man får frem et spill av lys og skygge på store flater - likeså vannflater når man har reflekser eller lys-skygge spill.
Svart-hvitt fotografering krever mye mer kontroll på å få frem kontrastene, det må man tenke mer på her enn ved fotografering i farger. Man må ta seg tid for å få lyset inn fra rett side, eller fra rett vinkel - det er viktig å få frem kontrasten mellom det man vil fremheve og bakgrunnen, eller det som er mindre viktig.
Svart-hvitt bildene kan fremkomme på hovedsaklig to måter:
Enten ved å sette kameraets innstilling på monochrom. Eller man etterbehandler bildene - det finnes ulike fremgangsmåter for det.
Jeg foretrekker å etterbehandle til svart-hvitt Da jeg alltid fortograferer i raw-format, passer det best å utprøve
ulike teknikker i mine fotoredigerings-programmer etter at bildet er tatt, i stedet for å fotografere "fargeløst".

Her kommer noen eksempler på mine famlende forsøk på svart-hvitt fotografi - det er nok "some way to go" til det gode sv/hv fotografiet her - men jeg er villig til å øve litt med dette fremover. (Jeg har lånt et par bilder fra foto-venner også)
Fotografen på Gangbrua - Foto:RandiAa©
"Reflections" på Kalvskinnet - Foto:RandiAa©
"Reflections" av Gangbrua - Foto:RandiAa©
Ila kirke - Foto:RandiAa©
Variant av første bilde - Foto:RandiAa©
"Glittering" - Photo:RandiAa©
"Speiling" på Gløshaugen - Foto:RandiAa©
Grandson - Photo:RandiAa©
Museumsparken "Verden" - Foto:RandiAa© 

Noen sepia-varianter:




Her er et par bra jeg har tillatelse til å bruke fra foto-venner:
Langåskjølen - Foto:Helena Normark©
Tanum kirke - Foto:TomS©
Underveis i øvingen leser jeg en del fotobøker om emnet og finner mye interessant på nett også. Her er en del nyttig informasjon:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar