søndag 18. juni 2017

Health and Well-being - Helse og Velvære - Mentha piperita og urtete

Forslag til urte-teer - cover-foto - Foto:RandiAa©
Her finner man en del tips til varierte og deilige urte-teer:
Boken Urte-te for nytelse og helse av Ove Skjønhaug - Ex Libris forlag 1998, 78 sider
Jeg har flere ti-talls med bøker om urter - her er tre av dem:
Cover-foto - Foto:RandiAa©

Urter i krukker eller bed har vært en vesentlig del av mitt uterom i mange ti-år - og urter blir brukt så å si hver dag, på smørbrød (under ost eller skinke, til pynt på syltetøy osv) til urtete (det er min faste morgente,) i middagsretter, i omeletter, til kakepynt og i badevannet - og mye, mye mer. Og mine fire gutte-barnebarn nyter alle å drikke urte-te hos farmor/mormor. De to yngste kaster seg formelig over urte-bedet, det første de gjør når de kommer på besøk - og spiser rett fra bedet.....
I år er min peppermynte utrolig fin og frodig – det klippes et lite knippe hver morgen til urtete.
Mentha piperita - frodig og frisk - liker regn - Foto:RandiAa©
Mentha piperita - Foto:RandiAa©
Mentha piperita er egentlig en liten ”bastard” i mynteslekten – det er en krysning mellom grønnmynte (Mentha spicata) og vassmynte (Mentha aquatica) – mynte hører til leppeblomstfamilien.
Urter av Lesley Bremnes s.190-191 - mynter - Foto:RandiAa©
Min grønnmynte - Mentha spicata - står i en liten tønne sammen timian:
Mentha spicata - grønnmynte - Foto:RandiAa©
En gang i tiden ”samlet” jeg på alle de ulike myntetypene jeg kunne få tak i – det var ananas-mynte, sjokolademynte, mynter med varigert bladverk, med ”krøllete” bladverk osv. Mynter sprer seg ubehersket, så det lønner seg å ha favorittene i store krukker – men man må passe på å gjøre en vår-rydding en gang i blant, ta den opp og dele den – roten kan på kort tid bli litt for stor for krukken.
Nå har jeg ikke så mange sorter, men jeg har spesielt to sorter i bed – og disse må jeg holde i sjakk ved å luke bort mye av dem hver vår.
Det er rosemynte (Calamintha grandiflora og Calamintha officinalis) og og Keisermynte - Mentha micromeria - Emperor's mint – denne er en  utrolig spredningsfare, så den blir luket opp hver vår, lar det bare stå igjen en liten klynge – men god til te er den.

Calamintha grandiflora - rosemynte og Bombus - jordhumle - Foto:RandiAa©
Calamintha grandiflora - rosemynte - Foto:RandiAa©
Alle mynter er god til te:
A Nice Cup of Tea - Foto:RandiAa©
Peppermynten ble beskrevet av naturforsker John Ray allerede på slutten av 1600-tallet og den fikk raskt medisinsk verdi – egentlig har den vært brukt som medisinplante i flere tusen år, den er nevnt i gamle kilder både fra Egypt, Hellas og Roma.
Jeg skal ikke utrede alt den er blitt brukt til når det gjelder plager og problemer – bare nevne at den er god for fordøyelsen og ”roer ned” en irritert mage
Velkjent er det også at peppermynte olje kan inhaleres over damp og hjelper mot hoste og luftveisplager – hodepine og muskelsmerter kan den visstnok hjelpe mot også.

Oljer - Essensial oils - Eteriske oljer bruker jeg i badevannet, blander gjerne flere typer - litt Mentha piperita kan man gjerne ta noen dråper av også - den virker antiseptisk, kjølende og forfriskende og skal visstnok stimulerer blodsirkulasjonen.
Det står i mine aroma-terapi bøker at til hudpleie er den nyttig ved akne, skabb og tannpine, den fremmer blodsirkulasjon, hjelper mot muskelsmerter - god for åndedrettet, astmaplager, hoste m.m.

Mentha piperita - Essential oil - Foto:RandiAa©
Essential oils for Aroma Therapy - Foto:RandiAa©

Jeg har flere slike "hyller" med essential oils - bruker til Aroma Therapy. (Her har jeg skrevet litt om det)

Urter - urter - urter - de er til å bli glade av også....spesielt på en regnværsdag som i dag....

Flere bilder i Health and Wellbeing Flickr-album:

2 kommentarer:

  1. Jeg har også mange urtebøker, men jeg får ikke brukt dem til så mye. Mannen min er glad i å dyrke noen og ha dem i maten. Men jeg tror jeg kunne brukt dem til mye mer. Ha en fin kveld!


    SvarSlett
  2. Jeg periodeleste mine i "store mengder" for mange år siden, nå slår jeg bare opp i enkelte når det er noe jeg trenger å vite - aroma-terapi var jeg også veldig opptatt av, og har flere bøker på dette. - Fin kveld til deg også.

    SvarSlett