tirsdag 15. november 2011

På jorden et sted - En dag i November - November-dråper

Euphorbia Amygdaloides purpurea - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Det er ikke frost enda, det er vann-dråper - den milde november fortsetter, det er 8-pluss-grader. Men det er nok naturens sanne og trofaste gang at frosten snart kommer. Jeg tenker på det vakre diktet av André Bjerke (Fra diktsamlingen Prinsessen spinner i berget, Aschehoug 1953, s. 9 - mer om diktsamlingen i Reading Randi):

På jorden et sted

Tro ikke frosten som senker en fred
av sne i ditt hår.
Alltid er det på jorden et sted
tidlig vår.

Tro ikke mørket når lyset går ned
i skumringens fang.
Alltid er det på jorden et sted
soloppgang.

I sannhet et optimistisk og fint dikt - det hjelper å lese det når høsten er på det mørkeste og man lengter til våren og lyset - da blir man minnet på: Våren og lyset kommer igjen. Slik er naturen. Og dette med årstidene merker vi spesielt godt vi som bor på disse breddegrader. Jeg synes det er fantastisk flott å følge Årets gang og Årstids-variasjonene i naturen, selv om våren nok er min favoritt-årstid.
Ett og annet minne fra sommeren "lingers on" fortsatt rundt huset hos meg sammen med noen roser, finner jeg disse som strekker seg etter lyset:
Centaurea montana - Foto:RandiAa©
Meconopsis cambrica - Foto:RandiAa©
Meconopsis cambrica - Foto:RandiAa©
Og ved sykkelbedet, står sykkelen min låst og venter på at den skal hibernere i boden vinteren over, dagen har bare ikke kommet enda - den kommer vel når den første snøen daler på den:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

6 kommentarer:

  1. Du tar fabelaktige bilder, Randi. Tror jeg må ønske meg nytt kamera til jul....

    SvarSlett
  2. Tusen takk, RandiF..dette er med mitt lille System-kamera, men det har Leica fast objektiv på, så her er det ingen zooming, det er fotografen som må flytte seg. I dag har jeg gjort et interessant samarbeids-prosjekt med en kunst-håndverker, kommer i bloggen senere i dag, når hun har godtatt utkastet. Men selv er jeg ganske fornøyd med jobben.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder som vanlig!
    Et spørsmål: Noen mener at man ikke bør kjøpe noe annet enn originalobjektiver til et kamera, altså nikons til nikonkamera, canons til canonkamera... Andre mener at det ikke er så nøye. Hva mener du? Selv har jeg god erfaring med sigmaobjektiver til mine nikonkameraer (D80 og D7000).

    SvarSlett
  4. Joda, det går fint når det har innfatning for ditt kamera. (Og om objektivet er bra) Jeg har både Sigma og Tamron til mitt Canon. Jeg anbefaler for-øvrig Akam.no, Forumet der. Jeg har lært veldig mye foto der de siste årene.
    http://www.diskusjon.no/index.php?s=81297db64bbff797b26fdb2296e28076&showforum=280

    SvarSlett
  5. Takk, Randi. Jeg er stadig innom og snuser i fotoforum, også Akam. Men jeg føler at alle der vet så mye, er så dyktige, proffe..., at jeg har ikke våget å melde meg inn........

    SvarSlett
  6. På ingen måte, det fine ved Forumet er at der finnes absolutt alle kategorier, proffe som helt "blanke ark". Alle får hjelp. (Og du tar jo flotte bilder) Jeg har spurt og spurt om alt i flere år der, og slik tilegnet meg litt mer kunnskap. Vi har mange utfordringer og foto-treff der. Deltar både i Trondheim og Oslo jeg. Du kan jo delta i Oslo, en gang du er der.(Du finner mer under Label "Akam" i bloggen)

    SvarSlett