tirsdag 3. mai 2011

Mai er min favoritt-måned


Naturdagbok fra 1906 - Edith Holden s.55-56
Mai har nok alltid vært min favoritt-måned. Da føler man at våren virkelig har kommet, det er mange festdager og naturen er på det vakreste. Og så tenker jeg alltid: Nå har vi hele den lyse, varme sommeren foran oss. (Ikke alltid den blir så veldig varm da...men de samme glade forventningene er der alltid.) Forventninger er det hver dag også når man tar en liten inspeksjonsrunde rundt huset for å se hva nytt og gledes-spredende som har dukket opp i bedene? Og på dagens runde fant jeg dette i rekkefølge:
De botaniske røde Tulipa humilis blomstrer nå, Anemone Atrocaerulea - den blå småsymrene har spredd seg og står på det vakreste nå, de gule botaniske Tulipa Tarda blir bare vakrere for hvert år, den blålilla hageprimulaen er en flott fargeklatt under buskene, stadig flere aurikler (Primula-x-pubescens) åpner knoppene sine, og Narcisene får stadig besøk av små edderkopper - tror de liker den varme gule fargen jeg
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©


Se også det første Mai-regn på vårblomstene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar