fredag 20. november 2015

Oslo - November-2015 - Høstvandring med kameraet

Bli med på en liten høstvandring i Oslo - Foto:RandiAa©
Tidlig i november er det tradisjon med en Oslo-tur - og innimellom samvær med slekt og venner blir det som oftest tid til litt alene-fotovandring - ofte blir det tidligere motiver som gjen-fotograferes, men det hender jo også at jeg får litt nye perspektiver på kjente steder. Dagene er korte og mørket kommer tidlig - men det er en viss stemning over høsten også - og hyggestundene med familien innendørs blir mer intens på denne tiden av året.
Gyldenløves gate - Foto:RandiAa©
Å vandre i raslende høstløv er faktisk en sjelsettende opplevelse - jeg registrerte at det var langt mer vakkert løv i gatene her på Frogner, enn i hjembyen Trondheim. Gyldenløves gate går fra Niels Juels gate, krysser Arno Bergs plass fortsetter til Kirkeveien ved Frognerparken. Navnet fikk den i 1879 etter stattholder Ulrik Fredrik Gyldenløve (1638–1704).
Jeg tok en rask tur opp den løvprydede trappen opp til Lille Frogne Allé - bare for å sjekke at ærverdige Lille Frogner gård fortsatt lå der intakt. (Omtalt tidligere)
Trapp opp til Lille Frogner Allé - Foto:RandiAa©
Vandringen fortsatte videre oppover mot en november-preget Frognerpark - (Noen av mine tidligere bilder fra Frognerparken):
Frognerparken i høstdrakt - Foto:RandiAa©
Denne dagen hadde jeg valgt en ny tur - Stien langs Frognerbekken eller Frognerelven egentlig. Her er noen få av de mange bildene jeg tok:
Vandring langs Frognerbekken - Foto:RandiAa©
Vandring langs Frognerbekken - Foto:RandiAa©
Frognerbekkdalen - Foto:RandiAa©
Vandring langs Frognerbekken over flere klopper - Foto:RandiAa©
Jeg liker å fotografere sopp og kjuker, og det var det mye av langs bekken - disse var på en av de mange tømmerstokkene som lå langs bekken:
Auricularia mesenterica - skrukkeøre - Foto:RandiAa©
Etter turen langs bekken, dro jeg tilbake til Frognerparken via Drammensveien og Halvdan Svartes gate.
Fogner Hovedgård - "baksiden" - Foto:RandiAa©
Frogner Hovedgård - gårdsplassen  - Foto:RandiAa©
Det ble også en tur innom Bymuseet, og kafé Mathia der.  

Høstvandringen fortsatte ned mot sentrum:
Kirkeveien - Foto:RandiAa©
Passerer slottet og Universitetets hovedbygning:
Slottet - Foto:RandiAa©

Universitetet i Oslo - Foto:RandiAa©
Høstværet har ikke lagt noe demper på folkelivet i Karl Johans gate:
Høst i Karl Johans gate  - Foto:RandiAa©
Høst i Karl Johans gate  - Foto:RandiAa©
Ved Stortinget var det kommet opp et "nytt" House of Commons - så det ærverdige Storting er kanskje blitt House of Lords da...
Kunstprosjektet House of Commons  - Foto:RandiAa©
Jeg kikket inn gjennom vinduene
Kunstprosjektet speiler Grand Hotel  - Foto:RandiAa©
Det kom en dame som lurte på om jeg ville bli med inn, hun hadde nøkkel - og runden der inne gikk kjapt - ikke mye luksus der i huset:
Enkel innredning  - Foto:RandiAa©
Så vandrer man videre i høstdagen - Hele Karl Johans gate til ende og dreier mot Bjørvika - og hver gang jeg besøker Opera-området får jeg bekreftet at dette byggverket var et riktig valg i sin tid - kanskje det vakreste bygget i hovedstaden:
Oslo Opera  - Foto:RandiAa©

Oslo Opera  - Foto:RandiAa©
Fra Operaen ser man over til et annet staselig byggverk - det gamle havnelageret:
Oslo Havnelager  - Foto:RandiAa©
Og så har man god utsikt til Barcode (Jeg har fotografert i området flere ganger - her i november 2013):
Bjørvika - Barcode  - Foto:RandiAa©
Flere bilder fra høstvandringen ligger på min Flickr:

2 kommentarer:

  1. Hei! Flott vandring i Oslo, med veldig god turvenn (kameraet). Nydelige høstbilder! Ha en trivelig helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, ja høsten kan være fin...god helg til deg også.

      Slett