fredag 1. november 2013

Constant Decay og fordums glans: Elgeseter gate 30B

Jugendhuset i Elgeseter gate 30 - Foto:RandiAa©
Jugend i forfall - Foto:RandiAa©
Jugend i forfall - Foto:RandiAa©
Godt forslag av foto-venninne Helena - vi måtte jo få med oss dette før det var for sent - så dette tok vi på sparket, dagen før vårt månedlige Akam-foto-treff. Jugend-huset i min barndoms gate har stått åpent for publikum en måned - her har vært diverse kunstnere som har hatt et "prosjekt" på Constant Decay.
Kanskje ikke så vakkert lengre, men med fordums glans av art nouveau stilen - Jugendstilen - en frisk, ungdommelig stil som også kom på mote i Norge for vel hundrede år siden. Huset ga rom for studenter en tid, her er et gammelt postkort som viser Studenthjemmet:

Nå går det mot slutten for denne Jugend-dronningen, men hva med en slags bevaring, med hull gjennom bygningen for sykkelbane? Det kunne jeg godt tenke meg.

Hva gjør man ikke for å bevare Jugend-stilen? Jo, en hage i topp-etasjen - alt var ekte og det duftet friskt - her noen hage-smakebiter:
Hage i topp-etasjen - Foto:RandiAa©
Hage i topp-etasjen - Foto:RandiAa©
Hage i topp-etasjen - Foto:RandiAa©
Vi vandret fra kjeller til loft, fra rom til rom, og kikket i kriker og kroker - må innrømme at bortsett fra den friske duften i hage-seksjonen, så bar nok lukten i huset preg av veldig gammelt støv, matlukt, gamle tepper og ja: Decay. Her er noen glimt av det jeg fanget opp - dessverre - jeg hadde ikke tatt med meg stativet, og det var nokså mørkt, så bildene har ikke den beste kvaliteten:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Etter en ekstra tur om sentrum og nok et venninnetreff - fikk jeg med meg "Blåtimen" da jeg vandret hjem langs elven:
Foto:RandiAa©

Foto:RandiAa©

2 kommentarer:

  1. Fine interessante bilder tatt av en flink fotograf, litt trist at Elgeseter gt 30b skal rives.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, fint å kunne ta litt bilder da, og bevare fortiden.

      Slett