torsdag 2. januar 2014

Strikking og TV-titting

Tilpasset "Skappel"-oppskrift - Foto:RandiAa©
Startet Ny-året med oppfrisking av en fordums hobby. Det ble en del "uvant" TV-titting i juledagene - blant annet denne filmen - og da fant jeg det lurt å utnytte tiden litt bedre enn å bare stirre på skjermen. To gensere ble resultatet. Her presenteres den ene. Det er en såkalt "Skappel-genser", oppskriften er noe til-passet. Bildet er ikke særlig godt, for jeg satte tidsutløser på kamera og "sprang" bort til "posisjonen" - litt mørkt og urolig.
Her er helt i starten av prosjektet:
Vi starter friskt etter mange års opphold - Foto:RandiAa©
Jeg ble inspirert av en nabovenninne som hadde strikket tre av samme sort, og jeg oppdaget plutselig at det kunne være noe for meg, oppskriften fant jeg her
Den kan jo strikkes i mange størrelser, med forskjellig typer garn, og pinne-størrelser. Jeg tilpasset oppskriften til en liten utgave.
Jeg tilpasset denne oppskriften
Og her er garnet jeg brukte: 
Den andre genseren jeg strikket ferdig under jule-TV-tittingen, skal vaskes før den presenteres. (Garnet var kjøpt for flere år siden og har ligget klart i en strikkekurv)
Første antrekk strikket til et barnebarn.
Tilføyelse - 04.01.2014:
Da er det andre genser-prosjektet mitt vasket. Denne var litt vanskeligere å kombinere med TV-titting, men det gikk ganske greit der det ikke var for mye mønster. En del telling ble det i mønsteret og litt tilpassing av maskeantall. Jeg laget en mer tettsittende trøye av det. - Mange tråder å feste etterpå ble det også. Er ikke helt fornøyd med den, litt vanskapt er den. Men garn og påbegynt arbeid har ligget der i mange, mange år - det fulgte med i strikke-kurven under flyttingen fra huset - og har blitt avglemt til nå.Her er oppskriften jeg brukte - det er tynt Solberg bomullsgarn, velbrukt den:

 
"Shoot-and-run"-bilde - Foto:RandiAa©
Vi hadde månedens foto-treff i byen i dag, og fotorunden ble avsluttet med innkjøp av nytt garn til nye prosjekter - "TV-titte-vennlige" oppskrifter ble innkjøpt også:
Klar for nye strikke-prosjekter - Foto:RandiAa©
Se også: Strikking - Flere prosjekter

My knitting - Knitting, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
P1160058-strikkegarn - nytt prosjektIMG_2269-Leo-første-mormor-antrekkP1130987-Høst-srtrikk - Genser-skal-bliP1150828-Grå-genserP1160036-olivengrønn-mønster-genserP1160061-Paljett - garn til sjal
P1160109-restegarn-lueP1160126-bolero-Alpakka garnP1160139-strikket sjal - Paljett garnP1160152-bolero-Alpakka garnP1160158-Maskerade strikkebok


2 kommentarer:

  1. Da er du skikkelig i gang igjen;) Lekre farger på det nye garnet du har kjøpt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skal blande den grå og lys lilla, - fargen er litt feil der - en liten kort jakke, det på toppen har litt glitter i seg, og skal være til et lite skjerf/sjal til den grå genseren. Men nå må jeg disiplinere meg litt, og gjøre ferdig bildene fra dagens foto-treff før jeg starter strikking - sånn er det å ha for mange hobbyer.

      Slett