fredag 31. januar 2014

Strikking - flere prosjekter

Liten bolero-jakke - Alpakka garn - Foto:RandiAa©
Fortsetter litt på denne strikke-TV-titting hobbyen min. Jeg fant ut at strikking ga meg litt "bedre samvittighet" om jeg skulle sette meg i TV-stolen.
Denne lille jakken er kjekk å ha utenpå en skjorte, eller en polo-genser. Oppskriften hadde en knapp øverst, men jeg synes den ble finere helt løs, bare med en bronse-spenne øverst. Dobbelt garn og stor rund-pinne nr. 8, så gikk dette rimelig raskt, alt ble strikket i et stort stykke, det ble bare to sømmer, hver side og ermet. Alt var enkelt, men det jeg strevde mest med var kanskje å ta opp maskene langs forstykkene og hals, og strikke den kanten. Garnet var fire nøster, to av hver, som ble strikket sammen - et deilig garn, og det loer heller ikke mye:
Alpakka garn - Foto:RandiAa©
Oppskriften er hentet fra dette strikkeheftet:
Oppskrifter med Alpakka garn
Noen som legger merke til noe på bildet? - Foto:RandiAa©
Et sjal er også greit som TV-titte-strikketøy - ideen fikk jeg av Mette:
Jeg skulle ikke ha noe stort sjal, bare en liten utgave for litt "hals-fyll" på gensre som er litt åpne i halsen:
Lite sjal - Foto:RandiAa©
Her er garntypen jeg brukte, og pinnenummer var 8:
Litt fint glitter i dette - Foto:RandiAa©
Oppskriften var såre enkel, den fant jeg på et anbefalt "strikke-nett-sted", Drops - her finner man utrolig mye - det er bare å søke
Foto:RandiAa©
En liten lue av restegarn var også grei å strikke samtidig med TV-titting, eller lydbok på øret:
Lue - restegarn - Peer Gynt, ull - Foto:RandiAa©
Jeg søkte på Drops, der var det hundrede-vis av lueoppskrifter å velge blant. Denne var med liten rundpinne nr.6 og med 70 masker, etter ca 12cm begynte felling før hver 10.maske - satte 7 merketråder og felte før tråden hver 4. omgang, deretter hver 2. omg. Måtte ta en pinne til i bruk når det ble få masker, ved 14 masker igjen strikkes to og to sammen, og tråden dras gjennom maskene til slutt.
Lette opp en oppskrift på litt heklet pynt og fant denne, som jeg tilpasset:
Enkel "rose-hekling"
Rose-hekling - video:
 


Se også Strikking og TV-titting

My knitting - Knitting, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
P1160058-strikkegarn - nytt prosjektIMG_2269-Leo-første-mormor-antrekkP1130987-Høst-srtrikk - Genser-skal-bliP1150828-Grå-genserP1160036-olivengrønn-mønster-genserP1160061-Paljett - garn til sjal
P1160109-restegarn-lueP1160126-bolero-Alpakka garnP1160139-strikket sjal - Paljett garnP1160152-bolero-Alpakka garnP1160158-Maskerade strikkebok


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar