torsdag 11. april 2013

Aprilfest 2013 på Akam fotoforum - venter på våren - 2

Hepatica nobilis - Blåveis - Foto:RandiAa©
Våren er sen i år - nesten en måned senere enn vanlig - men nå blomstrer i hvert fall blåveisen, akkurat den tuen denne kommer fra, har jeg fra år 2000, jeg tok med meg en liten rot da jeg flyttet fra "gammel-hagen" i 2005.
Hva er dette? - Foto:RandiAa©
Det var mitt Aprilfest-bilde  i går. Og jeg hadde den macro'n som gjette-lek på Facebook, det var 53 kommentarer på den - og løsningen ble ikke funnet uten noen hjelpetips.
I dag brukte jeg hele bildet, da ser det slik ut - kanskje lettere å se:
Ulmus glabra frø - (Alm) - Foto:RandiAa©
Noen trær, som for eksempel alm og lønn, sprer frøene sine ved hjelp av "vinger" som gjør spredningen med vind lett.
Ulmus glabra, Alm, kan bli et høyt tre på ca 40 meter. I senere år har en soppsykdom, almesyke, truet denne tresorten. Den beste måten å bekjempe soppsykdommen på er stort sett å hogge ned syke trær, derfor har det blitt færre almetrær enkelte steder. Tresorten vil gjerne ha et litt varmt klima, og finnes derfor ikke i særlig omfang nord for Nordland fylke.
Alm har blitt brukt til dyrefôr opp gjennom tidene. Barken har blitt malt og tjent som menneskeføde også i såkalt barkebrød når det har vært knapt med korn.

Er alle engelske almetrær kloner av et enkelt almetre 2000 år gammelt? Har alm vært viktig for vinranke-dyrking? Les her.
Høstlige blader og frø i April? Joda, det er greit - hører våren til det også. Det man ikke rakk å rake sammen og kompostere om høsten, må man ta igjen på våren. De tørre, gamle bladene varsler at nye er under veis, og de tørre frø-kapslene slipper frøet sitt nå, om de ikke har gjort det før - og snart spirer de i vår-solen.

Acer - Lønn - Foto:RandiAa©
Acer - Lønn - Foto:RandiAa©
Aesculus - Hestekastanje? -  Foto:RandiAa©
Når lønne-bladet er representert, bør vel frøet være med også - alle har vel som barn brukt det som en ekstra lang-nese. En fin vinge å fly med har dette frøet - og jeg tenker det er mange av dem som begynner å spire i kommende vår-dager:
Frø fra Lønn - Acer - Foto:RandiAa©
Og hva med litt egenprodusert Lønne-sirup til panne-kakene? - (How to make Maple syrup)
Google-Maple-Syrup
En god video som viser prosessen - Making your own Maple Syrup:   
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar