torsdag 4. april 2013

Aprilfest 2013 på Akam fotoforum - venter på våren

Physalis - Foto:RandiAa©
Det er Aprilfest på Fotoforumet. (Info.) Den fjerde dagen. For meg blir dette 6.året jeg deltar   - det startet i 2008 (Min årets tråd er her). Våren lar vente på seg i år, så det er ikke så mye vårtegn å fotografere ute.
Jeg får nøye meg med disse Physalis peruviana (Cape Gooseberries) så lenge....mens jeg venter på vårblomstringen - vakre disse også...
En frukt? Kanskje mer en "grønnsak" - i hvert fall hører den til potetslekten - Solanaceae. Men den ligner ikke mye på en potet. Opprinnelses-landet er Peru, brakt til Europa av Spanierne, den dyrkes over alt i verden i dag. Det lille, runde, tomatlignende bæret er omgitt av tynne, vakre sprø-tørre blader. Det sur-søte "bæret" er saftig og har mange frø i seg. Dekorativt er det - passer både på dessert-fatet og oste-fatet. Blir de ikke spist med en gang, kan de godt ligge i værelsestemperatur, ikke altfor varmt da - men kjøleskapet bør de ikke i.

Physalis - Foto:RandiAa©
Physalis - Foto:RandiAa©

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar