torsdag 15. november 2012

Randi's Activities | RunKeeper - Intervall-trening - November-2012

My Runkeeper on  iPhone Today - Photo:RandiAa© 
My Interval Coaching - Photo:RandiAa© 
Trenings-rapport:
Her kommer kart fra Runkeeper på noen av av treningsturene mine de to første ukene av november. Jeg har i mange år hatt en eller annen trening hver dag. Og som oftest er det uten å registrere det i Runkeeper. Men fra 31.oktober i år startet jeg med intervall-trening, og da er det greit å bruke programmet jeg har lagt inn på min iPhone, så får jeg varsling når intervallene begynner. 
Hvorfor intervall-trening - med 4 intervaller?
NTNU har i flere år drevet forsøk og undersøkelser rundt dette  - noe informasjon her. Den vesentligste invending min når det gjelder intervall-trening, er at den øker forbrenning enormt, og for meg som er en lettvekter og veier for lite, fører det til at jeg må spise så mye mer og oftere enn ellers for ikke å miste kilo som jeg ikke vil miste - derfor må jeg passe på å ikke glemme å spise....for de som vil slanke seg derimot, er jo dette bare positivt....
(Jeg har en tidligere post på denne intervall-treningen min her.)


Jeg har et fast skjema jeg går etter: 10min. oppvarming, deretter 4 intens-drag á 4 minutter, og 3-minutter "nedtrapping" etter hvert drag. Når intervall-treningen er ferdig, fortsetter jeg treningsturen i passe raskt tempo i 45 minutter - slik at de fleste trenings-turene blir på halv-annen time. Dette er det greit å gjøre to-tre ganger i uken, men jeg gjør det nesten hver dag fordi jeg samtidig under trenings-turen får dagens "lesetid" i form av lydbok på øret….
Aktivitetene lagres fint på Runkeeper om jeg bruker den "appen", disse oppmuntringene kom de med i november:
07.11.2012
15.11.2012

Jeg veksler litt på programmet ved at jeg av og til tar treningen inne  - for eksempel hver tirsdag på NTNU's idrettsbygg på Dragvoll -  (Spinning eller sirkel-trening med intervaller) - Eller på 3-T treningssenter på Leangen hvor jeg også er medlem.
Her er noen av Runkeeper kartene fra de siste 14 dagene:
Fototreff på Gløshaugen - Photo:Hagen F.
3.november var det Fototreff på Gløshaugen, men jeg fikk lagt inn intervallene på turen til møtestedet. (Referat fra Fototreffet)
Runkeeper Activity - 11.34km - 03.11.2012
Runkeeper Activity - Strindarute - 10.6km - 08.11.2012
Runkeeper Activity - Strinda-byen - 12.1km - 12.11.2012
Runkeeper Activity - Strinda - 8.9km - 14.11.2012
Runkeeper Activity - Rundtur - 14.44km - 15.11.2012 

Kort video om intervall-trening:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar