torsdag 1. november 2012

Randi's Activities | RunKeeper - Intervall-trening - Høy intensitet

Pelargonium peltatum - Oktoberfesten 30.10 - Foto:RandiAa©
Argyranthemum i høstoppløsning - Oktoberfesten 31.10 - Foto:RandiAa©

Ja, da var Oktoberfesten 2012 avsluttet, det var min femte siden 2008. Og her i en felles-tråd legger deltagerne inn tre av sine bilder fra festen. 
Nå blir det tid for å prioritere noe annet enn foto en stund - da blir det vel trening tenker jeg.
Å ha mange hobbyer eller interesser byr både på fordeler og ulemper - flest fordeler da - for eksempel at det er lærerikt, det gir mange gleder, man kjeder seg aldri, man "utvider sin horisont" som det heter, man får ofte dekket et sosialt behov (som eksempel kan nevnes mine hobbyer "hage", foto, trening, slektsforskning, data, litteratur) - ulempene er egentlig færre, men de merkes av og til - det er tidsfaktoren, man føler ofte man er på etterskudd med noe, det er innsatsen som ikke alltid blir 100% på hver hobby, her må jeg løse problemet med å prioritere en eller to av hobbyene i perioder, og en ulempe er at ofte tar man seg ikke tid til å spise eller sove så mye som man burde - men man bestemmer jo alt selv, når det er hobby det dreier seg om. I hele oktober har jeg prioritert foto, fordi vi har hatt en av de årlige "festene" gående - den såkalt "Oktoberfesten", litt lesing og blogging og trening har det blitt tid til i tillegg - men ingen 100% innsats der).
Nå ble altså Oktoberfesten avsluttet i går, og da starter jeg med litt mer konsentrasjon om en annen hobby - nemlig treningen min.
Jeg startet denne uken med en "ny" form for trening som jeg ikke har brukt så mye før - og etter tre intense dager/økter med den formen, sitter jeg allerede med en følelse av at dette er en meget effektiv form for trening - at jeg ikke har hørt på ekspertene før! Men bedre sent enn aldri. Jeg har vel mer eller mindre hele livet drevet en form for "mosjons-trening" - men i de siste 20 årene har det vært mer trenings-senter, sykling og jogging omtrent daglig.
Nå skal jeg gjøre denne intervall-treningen, med fire intense intervaller lagt inn i halv-annen times trening omtrent hver dag.
Dette kan gjøres ute i terrenget, (blir vel som oftest det), eller på trenings-senteret med spinning, roing, trede-mølle el.l.
Det faste programmet jeg har satt opp nå for dette, kommer jeg til å følge en tid fremover. Jeg har lagt det inn på min iPhone, med en slags Coaching der slik at jeg får beskjed om intervallene og tidsfaktoren - samtidlig som jeg går ute, får jeg opp kartet i tillegg etterpå ved å bruke Runkeeper. Jeg bruker pulsklokke.
I de fire dragene man legger inn, skal man ha ca 85% av sin maksimal-puls (i 4x4min). For meg med en max puls målt til 167 skulle det være 142 - nå viste det seg i dag at jeg nådde opp i 164 uten at det skapte problemer, og det sier jeg meg fornøyd med.
Jeg har fått informasjon om at denne intervall-treningen er så effektiv at den kan vare bare ca 45 min,(og man "behøver" ikke gjøre den mer enn to-tre ganger i uken) men jeg foretrekker nærmere halvannen time når jeg trener og hver dag også. Derfor ser mitt programm slik ut - (de fire dragene a 4 minutter legges helst opp mot en motbakke - min iPhone, Runkeeper varsler meg om intervallene, jeg kan også ha lydbok på i tillegg, Coaching bryter inn i lydboken):
  • 01. 10 min oppvarming passe tempo
  • 02. Intervall 4min motbakke intens nivå
  • 03. Intervall 3min ro ned passe tempo
  • 04. Intervall 4min motbakke intens nivå
  • 05. Intervall 3min ro ned passe tempo
  • 06. Intervall 4min motbakke intens nivå
  • 07. Intervall 3min ro ned passe tempo
  • 08. Intervall 4min motbakke intens nivå
  • 09. Intervall 3min ro ned passe tempo
  • 10. Avslutning: 30-50 min rask gange
I går så treningssruten min slik ut:
Runkeeper 31.10.2012
Dagens trening:



Runkeeper 01.11.2012
Da skal jeg følge opp og se etter en måneds tid hvor effektiv denne formen for trening har vært.


Her er pulsklokken jeg bruker:
Pulsklokke Gpulse med belte - Foto:RandiAa©


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar