mandag 1. oktober 2012

Oktoberfest-2012 - En strålende høstdag

Margeriter i vakkert forfall - Foto:RandiAa©
Oktober begynner like fantastisk som september sluttet - dette bøter på den dårlige sommeren vi har hatt. 
Årvisst i oktober er også "Oktober-festen" på Akam Fotoforum. Dette blir den femte i rekken jeg deltar på. Begrensningen i denne foto-utfordringen er å bruke bare ett objektiv i hele måneden, og da ett med en fast brennvidde - jeg har valgt ett av mine favoritt-objektiver: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8
En annen begrensning er at bildet skal være "dagferskt" - her kommer en liten samling av dagens "fangst" i hagen - og bildet som ble valgt i dag er disse trofaste "Kyss-meg-over-gjerdet" som strekker seg mot den klare, blå oktober-himmelen. Et vakkert syn og litt symbolsk også - vi strekker oss etter lyset og solen så lenge som mulig utover høsten:
Rudbeckia laciniata - Gjerdesolhatt - Foto:RandiAa©

Edith Holden skriver og tegner så vakkert om oktober:
Edith Holden: Naturdagbok fra året 1906 - s.132
Edith Holden: Naturdagbok fra året 1906 - s.131
Høsten har mange kraftfulle farger - jeg venter litt med høstblader - og prioriterer noen dager det som enda er av vakre vekster i Eplehaven:
Stachys olympica Lammeøre - Foto:RandiAa©
Rodgersia - Bronseblad i "høstfall" - Foto:RandiAa©
Sedum album murale - Foto:RandiAa©
Corydalis Lutea - utrettelig blomstring - Foto:RandiAa©
En "skremmende" nype på Hurdalsrosen - Foto:RandiAa©
En høst-gyllen rose hos naboen - Foto:RandiAa©
Calendula - ringblomstene lyser også - Foto:RandiAa©
Malus Dolgo - prydepler har vi også i Eplehaven - Foto:RandiAa©
Min Oktober-fest 2012 på Akam Fotoforum

2 kommentarer: