tirsdag 25. september 2012

September - En strålende vakker høstdag

ParthenocissusVillvin - Foto:RandiAa©
En utrolig flott høstdag i dag - sykkelen var med på turen til byen. Her er noen av bildene jeg tok meg tid til å ta i byen og på hjemturen - avsluttet med et par bilder på det som fortsatt blomstrer i "hagen".
Passerte et par gamle bygninger som også var en del av min gamle skolevei da jeg gikk på gymnaset:
St.Jørgens Hus - Foto:RandiAa©
Sykkelen ble parkert mens jeg tok bilde av St.Jørgens Hus fra utsiden. Det ligger i St. Jørgensveita og er en humanitær stiftelse som ble opprettet i 1607 av lensherre Bille. Lensherren og rike borgere ga sitt tilskudd og huset fungerte fra 1616 som fattighus for trengende fra borgerstanden - fra 1730-årene skulle beboerne være damer av en viss stand. - fredede bygninger fra 1982. Kong Olav på besøk her i 1956.(Han var forresten kronprins da, han ble ikke konge før i 1957)

St.Jørgens Hus - Foto:RandiAa© 
Like i nærheten ligger Thomas Angells Hus:
Thomas Angells Hus - Foto:RandiAa©
Neste foto-stopp ble ikke før jeg kom et godt stykke opp i Jonsvannsveien og denne fargesprakende Parthenocissus - Villvin - lyste foto-fristende fra bergveggen - trodde først det var Eføy, men fikk et tips om villvin - akkurat hvilken type vet jeg ikke - Vitacea?  Quinquefolia?  Tricuspidata?:
ParthenocissusVillvin - Foto:RandiAa© 
Vel hjemme og tar av meg hjelmen fant jeg denne søte frøkapselen i håret - (hjelmen hadde hengt på sykkelen under et tre mens jeg hadde en avtale i byen) - den hadde en stilk festet på et lite frøblad - men størrelsen her er nok noe misvisende, den var langt mindre enn en liten ert - jeg har blåst den opp en del:
Ørliten frøkapsel - Hvilken? - Foto:RandiAa©
Fotograferingen ble avsluttet hjemme med dette "frøet":
Nype på r.alba "Hurdalsrosen" - Foto:RandiAa©
Lilium speciosum rubrum - Foto:RandiAa©
Lilium speciosum rubrum er gjerne plantet for sin deilige duft og ikke minst fordi den blomstrer så sent på sommeren at andre liljer gjerne er helt ferdig-blomstret da. Kronbladene er bakoverbøyd hvite med skarlagensfargede tegninger.
På norsk kalles den egentlig Praktlilje, men fordi den dyrkes i store mengder i Stavanger-området - for eksport - kaller vi den gjerne Stavangerlilje. Den er langt fra perfekt og vakker nå, den er preget av høsten - men blomstre i sin ufullkommenhet gjør den da enda.

Avsluttet dagens fotografering av denne perfekte, vakre rosen:
Louise Bugnet r.rugosa hybrid - Foto:RandiAa©
Louise Bugnet er en utrolig rose…den blomstrer fra tidlig på sommeren og inn i vinteren. Like vakker nå sent på høsten som da den startet blomstringen. Det er en Rosa rugosa hybrid, fremkommet i Canada ca 1960 hos roseforedleren og forfatteren Georges Bugnet (1879 – 1981). (Opprinnelig franskmann som emigrerte til Canada i 1904). Rosen er oppkalt etter en av døtrene hans, han hadde mange døtre.
En hardfør rose med frisk krydderaktig duft. Knoppene har mye rødt i seg, men den utsprungne rosen er ganske ren hvit.

2 kommentarer:

  1. Hei Randi, vi har hatt gode dager nå,så får håpe det varer litt til. Nydelige bilder som alltid; du er flink til å "kommedeg rundt" i byen, og flink til å se perlene!
    Ha ei god uke videre, klem fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Tove...og du kommer alltid med så hyggelige kommentarer....ja, og man blir glad i slikt høstvær. Vi fortjener det en stund nå etter den elendige sommeren. Fin uke til deg også....håper plommene smaker...

      Slett