søndag 26. august 2012

August - måneden går mot slutten - men sommeren fortsetter vel litt til

Lilium longiflorum Black Dragon - Foto:RandiAa©
Lilium longiflorum Black Dragon - Foto:RandiAa©
Denne vakre trompetliljen er en av mange jeg kjøpte fra The Lily Nook, Canada i 2006. Jeg har for tiden ca 25 ulike liljesorter eller mer. Det er fint at ikke alle blomstrer til samme tid - på det tidligste kommer noen i slutten av mai og de senest-blomstrende kan holde på helt ut til oktober.
Her er en til fra The Lily Nook:
Lilium asiatic hybrid Detroit - Foto:RandiAa©
Her er Detroit sammen Lilium lancifolium Red Velvet, i skjønn forenenin med rosa Astilbe arendsii:
Red Velvet, Detroit og Astilbe - Foto:RandiAa©
På denne tiden er det både bær og snart epler å glede seg over:
Rubus idaeus - Bringebær - Foto:RandiAa©
Og bor man i Eplehaven - så bør det være epler her. I år blir det mye, og rødre og rødere blir de for hver dag:
Eple Lobo kanskje - Foto:RandiAa©
Humler (Bombus) og blomster-fluer (Syrphidae) surrer fortsatt livlig over alt, ikke så perfekt bilde kanskje, men denne synes jeg var riktig søt:
Watch out!  Here I come - Foto:RandiAa©
Abutilon står fortsatt og blomstrer i glasshuset - det har den gjort i mer enn tre måneder nå, og den fortsetter nok inn i vinteren med det - her i close-up:
Abutilon - close-up - Foto:RandiAa©
Det var dagens lille hage-runde. Det blir nok flere vakre inspeksjons-runder utover høsten......

2 kommentarer:

  1. Både Black Dragon og Detroit er nydelige liljer, og du tar utrolig flotte bilder som alltid! Jeg har begynt på et nettkurs i fotografering, og har såvidt begynt å forstå sammenhengen :) Og macroobjektiv er bestilt! Gleder meg!
    Nå er det snart tid for innhøsting, og ingenting er så godt som frisk frukt og bær fra egen hage!
    Ønsker deg en ny fin uke!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, krepsemor. Foto er moro ja...jeg anbefaler Akam fotoforum, det er lærerikt.

    SvarSlett