torsdag 12. juli 2012

Juli er sommer - frodig blomstring

Frühlingsduft -kjøkkenveggen -  Foto:RandiAa©
Frodig er det da - om ikke temperaturene er på det høyeste, så er all blomstringen i rute. Det er forresten godt for rosene at det ikke er så overstadig høy temperatur og mye sol - ikke mye rose-lus har det vært heller. Frühlingsduft er en ener når det gjelder herdighet og blomster-rikdom. Her flere varianter av den:
Frühlingsduft -  Foto:RandiAa©
Frühlingsduft -  Foto:RandiAa©
Rosa helenae hybrida har tusenvis av knopper og roser nå, den er så herdig og vekstvillig at den må stadig temmes og holdes i sjakk - den har lett for å stikke av gårde til naboene:
Rosa helenae hybrida -  Foto:RandiAa©
Her er forresten ett av mine gamle rose-albumer, en gang i tiden hadde jeg ca 250 ulike rosesorter, i den gamle hagen min. Jeg har prøvd det meste - nå har jeg bare noen få roser. (Albumet har 12 sider med roser, bildene er klikkbare.)
Flere av mine rosebilder finnes på Flickr.
Roses, a set on Flickr - The roses I have now - Photo:RandiAa©
El AreanaBonicaBonica  (floribunda-Meilland-1985)Colour ContrastsFrühlingsduftFrühlingsduft
FrühlingsduftFrühlingsduft (r.spinosissima)Frühlingsduft (r.spinosissima)Geschwinds Nordlandsrose 1 (Ungarn-1884)Geschwinds Nordlandsrose-1 (Ungarn 1884)Ghislaine de Féligonde (Turbat-1916-hybr.moschata)
Golden Celebration (Austin)Golden Celebration (Austin, English rose 1992)Golden-Celebration (Austin)Great WesternHanne (hybrid tea)Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)
Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)HurdalsroseHurdalsrose hyphenL.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin-1988)
Det er frodighet i krukker flere steder også, her på skyggesiden:
Foto:RandiAa©
 Og her i bedet utenfor Glasshuset:
Foto:RandiAa©
Og  peonene er på det flotteste nå, disse hvite har jeg fra gården på Skatvall - de er veldig gamle:
Paeona officinalis - Foto:RandiAa©
En av yndlingene blant Geranium er Geranium pratense 'Summer Skies' - fylt engstorkenebb. Dette er også en "Jensenplante" fra flere år tilbake:
Geranium pratense - "Summer Skies" - Foto:RandiAa©
Geranium pratense - "Summer Skies" - Foto:RandiAa©

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Jeg har hørt mye bra om rosene i Frühlingsserien, Frühlingsduft var virkelig vakker. Summer Skies har bare så søte blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mariann. Ja, Frühlingsduft er en pålitelig rose.

      Slett