søndag 1. juli 2012

Berlin - Med nabo-venninnene på storby-tur - Mai 2012 - Del 1

Berliner Dom - Foto:RandiAa©
Wenn jemand eine Reise tut, dann kann er was erzählen

Nabo-venninnene hadde bestemt seg for lenge siden, en mai-tur til Berlin. Godt forberedt med planleggingsmøte og bok-innkjøp i forkant for dagene 16. til 20. mai
- noen smakebiter fra forberedelses-litteraturen:
Hotellet Motel One-Alexander Platz var et utmerket valg, midt i det sentrale området langs Unter den Linden. Da vi ankom hotellet, satte vi bare inn bagasjen vår,og bega oss av gårde på vår første ferd i denne flotte byen. Det var utrolig mye å oppleve langs Unter den Linden som bærer sitt navn med rette - det duftet fra alle Lindetrærne, i tillegg blomstret kastanjene over alt. Vi fikk med oss de dystre stein-klossene Holocaust Mahnmal  og den storslåtte Brandenburger Tor og den grønne, idylliske Tiergarten, og Berliner-Dom ved Spree.
Vi fulgte denne rette lille ruten den første dagen - altså stort sett Unter den Linden:

Og det var mer enn nok å se på på denne strekningen. Her er et skjønsomt lite utvalg fra vår første dags konsentrerte vandring (flere bilder på Flickr) - For meg ble Berliner Dom et høydepunkt på turen, den ble vi riktig godt kjent med fordi vi passerte den hver dag, og også fordi vi opplevde en fin konsert der:
Berliner Dom - Foto:RandiAa©
En annen kirke vi passerte hver dag - St.Marien Kirche
St.Marien Kirche - Foto:RandiAa
Ganske kontrastfullt når vi ser den sammen naboen, Fernsehturm:
Fernsehturm - St.Marien Kirche - Foto:RandiAa
Spree - Foto:RandiAa
Die Kommode - Bebelplatz - Old-Royal Library - Foto:RandiAa
Den gamle byporten må man nok også få med seg når man er i Berlin:
Brandenburger Tor - Foto:RandiAa
Attraksjonene ligger på rekke og rad langs Unter den Linden, og på vår vei fikk vi også tid til kaffe og sjokoladekake på den fasjonable Café Einstein - Unter den Linden.(se Flickr)
Til å være en stor-by er det fantastisk hvor mye grønt og trær man ser i Berlin - Tiergarten var bare praktfull, her kunne man tilbringe timer i pakt med naturen nærmest:

Tiergarten - en av inngangene - Foto:RandiAa
Trær fascinerer meg alltid - det var også en grunn til å bli betatt av Berlin - vakre trær på alle kanter her:
Tiergarten - vakkert tre - Foto:RandiAa
Her fant man også Goethe-statuen:
Goethe i Tiergarten - Foto:RandiAa
Før vi forlot Tiergarten besøkte vi minnesmerket over krigens  lesbiske og homofile ofre. Kanskje så mange som 15.000 homofile havnet i konsentrasjonsleirene, og halvparten av dem mistet livet på en tragisk måte. Monumentet  ble innviet  i mai 2008, og er laget av  den norsk-danske kunstnerduoen Ingar Dragset og Michael Elmgreen (bilde i Flickr)
I nærheten finner vi enda et minnesmerke over krigens grusomheter. Det er Holocaust monumentet - en symbolsk samling av 2711 betongsøyler til minne om de 6 millioner jødene som måtte bøte med livet. Under bakken finner man et lite museum med mer informasjon om jødenes skjebne:
Holocaust Mahnmal - Foto:RandiAa
På tilbaketuren passerte vi igjen rytterstatuen av Fredrik den store, og Humboldt Universitetet:
Rytterstatuens sokkel - Foto:RandiAa
Humboldt University - Foto:RandiAa
Berlin har mye interessant arkitektur, både i gammel tradisjon og mer moderne (kommer tilbake til dette senere). Klassisismen og "The Greek Revival" er fremtredende i flere bygninger i byen. Arkitekten Karl Friedrich Schinkel har satt betraktelige spor etter seg. (Han har faktisk vært involvert i utformingen av byggverk i Oslo også).
Hans Neue Wache i Berlin er et prakteksempel på nyklassisismen:
Neue Wache - Foto:RandiAa
Altes Museum, Preusens første offentlige museum fra 1830, er også et flott byggverk "signert" Schinkel:
Altes Museum - Foto:RandiAa
Et video-glimt fra museet som vi også var en tur innom:

Dette var vår første dag i Berlin og noe av det vi fikk med oss, inntrykkene hadde vært mange - hver kveld når vi kom tilbake til hotellet, tilbrakte vi en stund i hyggelige omgivelser, hvor vi la planen for neste dag - diskuterte våre inntrykk, bladde i bøker og kart, og når vi møttes til frokost klokken 8 neste morgen, stod bare fin-pussingen igjen for dagens program.
Kveldens møteplass i hotellet der planer for neste dag ble lagt:
Hotellet Alexander Platz - Foto:RandiAa
Berlin Del 1
Berlin Del 2
Berlin Del 3
Berlin Del 4

Flickr samle-album med bildene mine fra Berlin