onsdag 27. juni 2012

Junifest 2012 på Akam Fotoforum - Sommerlige kontraster I

Meconopsis cambrica og Symphytum-x-uplandicum - Foto:RandiAa©
Fine kontraster i sykkel-bedet - den gule valmuesøsteren og den blå valurten. Og nå er det bare tre dager igjen av Junifesten og "tvangsfotograferingen" - (Den neste fotofesten på Akam blir vel Oktoberfesten, som vanlig)
Fin alene også denne valmuesøsteren, den sprer seg veldig, men jeg har den bare i sykkelbedet, og der får den sin strenge grense.:
Meconopsis cambrica - Foto:RandiAa©
Ellers dominerer nok valurten veldig i sykkel-bedet, nå rager den høyt, høyt - og i vegg-bedet, dessverre, skjuler den de vakre røde peonene - bør få gjort noe med den saken.
Symphytum-x-uplandicum - Foto:RandiAa©
Da har rosene begynt å blomstre, tidlig ute er den lille, lille Poppius, ikke helt åpen enda denne:
Poppius - r.spinosissima-Stenbergii - Foto:RandiAa©
Poppius - r.spinosissima-Stenbergii - Foto:RandiAa©
Den nydelige, sarte irisen står og blomstrer i et stort antall akkurat nå, men også den nokså bortgjemt - bak en rose og bak Gillenia trifoliata. (Ser det er mange rydde-prosjekter jeg burde ha på gang):
Iris sibirica - Heavenly Blue - Foto:RandiAa©
Og disse vill-innsamlede mørkeblå irisene fra Alaska kommer i store mengder langs gå-veien nå. De fikk en grusom skjebne for fire år siden, område-gartneren sprøytet ugress-middel langs gå-stien og et stort antall planter strøk med, men disse er "survivors":
Iris setosa - Foto:RandiAa©
 Da var dagens raske, lille "hage"-foto-vandring slutt.

2 kommentarer:

  1. Den lilla rosen likte jeg godt, nydelig!
    Utsatt ryddearbeid kjenner jeg godt til, tør nesten ikke tenke på det:)
    Juni er snart over, håper juli får mine roser til å blomstre;)
    Nattaklem fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Man får kose seg med det man liker...og så modnes "rydde-tankene" og plutselig tar man tak en dag.....men jeg må innrømme at jeg prioriterer andre gjøremål enn luking.....
    Juli er rose-måneden ja. Har ikke så mange nå jeg, men jeg hadde 200 ulike rosesorter i den forrige hagen min...var rosesamler den gang, nå satser jeg på noen få herdige.
    Klem tilbake. ("Ettermiddagste" straks her nå)

    SvarSlett