tirsdag 12. juni 2012

Junifest 2012 på Akam Fotoforum - Liten fotorunde rett utenfor...

Papave orientale åpner seg - Foto:RandiAa©
Papave orientale åpnet - Foto:RandiAa©
Bare noen få bilder rett utenfor døren i dag, har feriegjester denne dagen og middagen ble prioritert. Men i anledning "Junifesten" måtte jeg skaffe et bilde.....
Nå er det også fin blomstring på epletrærne i Eplehaven:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Jeg rakk noen få andre sommerlige motiver før pliktene kalte:
Pulmonaria saccarata har blomstret lenge nå - Foto:RandiAa©
Jeg fant et par rariteter, den lille grønne edderkoppen er ørliten, bare så vidt jeg kunne se den med blotte øyet, men jeg brukte et godt macro-objektiv, (150mm, håndholdt), da kom den tydeligere frem - og slike Fomitopsis pinicola (rødrand-kjuker) er litt fine synes jeg, disse var ganske små, og hadde vokst frem på en stor tre-leke-skulptur vi har i Eplehaven:
Foto:RandiAa©
Fomitopsis pinicola - rødrand-kjuke - Foto:RandiAa©
Det var omtrent alt - bortsett fra at jeg fotograferte feriegjestene, men de kommer ikke på nett...Og så var det sommerens første møte med de "stygge" liljebillene, jeg har holdt oppsyn med liljene lenge nå - liljebillene (lilioceris lilii) er der til samme tid hvert år, men jeg knerter med en gang de første, og da har jeg unngått oppspiste liljer. (Jeg fant to "flotte" lakkrøde som parret seg, tok et raskt, uskarpt bilde før jeg gikk til annen aksjon. Ikke særlig godt bilde, men om noen absolutt vil se - kan jeg godt publisere det på oppfordring....)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar