onsdag 25. april 2012

Aprilfest - Stokkan-Dragvoll området

Stokkanbrua - Foto:RandiAa©
Jeg "klatret" ned til denne fine gamle broen i dag, men dessverre ble det mye sol og motlys på den siden hvor det var lettest å komme til. jeg måtte være litt forsiktig, for den ankel-brukne foten min er ikke god enda. jeg regner med at det ikke blir lettere å komme ned til den, eller fotografere den fra siden med steinsettingen når vegetasjonen blir grønn og tett; så slik sett var det vel riktig tidspunkt nå.
Men idyllisk er den der den ligger mellom området Stokkan og Dragvoll. Den var fra gamle dager en del av ferdselsveien "Jonsvannsvegen". Den er 27 meter lang og har 8 fine stabbesteiner på hver side. Brua er en hvelvet steinbru bygget av naturstein, et fint, fredet kulturminne - kanskje kan opprinnelsen stamme helt fra middelalderen. Brua "eies" i dag av NTNU, men dessverre er den ganske overgrodd og "ustelt" - den burde vært tatt bedre vare på synes jeg.
Trondheim Byleksikon (1996, s.495) sier om den:
"Stokkbrua, Gamle, gammel, hvelvet steinbro over Stokkbekken ved Stokkan. Broen er svært gammel og den kan skrive seg fra middelalderen"

Wikistrinda har dette. Et bortgjemt praktstykke
Jeg gikk ned for å fotografere den fra andre siden, men der er det nokså tilvokst, selv om solen ikke stod rett imot, ble det heller ikke særlig gode bilder fra den kanten:
Stokkanbrua - Foto:RandiAa©
Helt skjult av vegetasjonen:
Stokkbekken - Stokkanbrua - Foto:RandiAa©
Stokkanbrua er lettere å fotografere fra "bakke-nivået":
Stokkanbrua mot Stokkan Øvre - Foto:RandiAa©
Stokkanbrua mot Dragvoll - Foto:RandiAa©
Jeg valgte veien mot Dragvoll og fikk med meg det vakre kunstverket Talestolen fra 1993 av kunstner Bjørn Melbye Gulliksen:
"Talestolen" ved låven  Dragvoll - Foto:RandiAa©
"Talestolen" ved låven  Dragvoll - Foto:RandiAa©
Og på veien hjem stod trærne, enda ikke grønne, vakkert mot den blå himmelen:
Foto:RandiAa©
Aprilfest 2012 - RandiA - På April-leting i RAW-format

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar