torsdag 5. april 2012

Aprilfest - Presidentens dessert-service

President James K. Polk dessert plate - Foto:RandiAa©
President James K. Polk dessert mug - Foto:RandiAa©
Det er fortsatt innevær for kameraet.
Samlemani? Ja, porselen samler jeg på, men det må være funksjonelt og i bruk. Presidentens dessert-service - jeg har sett det 166 år gamle originale, og jeg sikret meg kopi av noe...
En gang for lenge siden, da jeg besøkte The White House, var jeg også en god stund i The China Room, det var interessant å se alle presidentenes ulike serviser. Alle med veldig personlig preg.Ta en titt her. -
Edith Bolling Wilson (1872-1961), Woodrow Wilsons kone, fikk i stand  et av de mest populære rommene i Det hvite hus, The China Room,(Porselens-rommet) kjent som The Presidential Collection Room.
Jeg falt for noen tallerkener og krus av dessert-serviset som ble laget i Frankrike til president James K.Polk i 1846.
James K. Polk - 1795-1859
Den første presidenten det ble tatt bilde av i The White House - den 11.presidenten, satt fra 1845 til 1849. - Video-clip - 60 seconds about President James K. Polk:

Kopiene jeg kjøpte i The White House er laget av de profesjonelle Andrea by Sadek. Det er en Winterthur Adaptation. Tallerkenene har ulikt blomstermønster, på denne er det en geranium. Det er vanskelig å få tak i flere av disse nå, men jeg har sett en og annen på auksjoner.
Foto:RandiAa©
Andrea by Sadek lager mye vakkert:

Noen smakebiter:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar