onsdag 4. april 2012

Aprilfest - Pelargonium zonale

Pelargonium single zonale - Foto:RandiAa©
Kameraet måtte holde seg inne i dag også, snøføykene kom tette og ofte. Motivet til dagens Aprilfest ble en pelargonium zingle zonale. Single zonale går for å være "grunn-pelargoniumen", og den er utrolig lett å formere ved stiklinger. Denne har jeg "avlet" selv. Ute i bed eller krukke kan den gjerne stå i lett skygge også.Etter blomstring har den godt av å beskjæres. Litt gjødsel bør den nok få i blomstringsperioden. Jeg klipper ned mine på høsten og overvintrer de kjølig, og for sikkerhets skyld tar jeg noen stiklinger på sen-høsten og overvintrer disse i en kjølig vinduskarm. Vanner ikke så mye, men på denne tiden av året begynner stiklingene å vokse og da kan man gi litt bedre stell. Denne zonalen på bildet var en av stiklingenen jeg tok senhøstes og nå blomstrer den allerede.
Det var best å fotografere denne inne i dag, her mot den snø-dekte ruten - gir litt fin effekt det:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Speil gir også en morsom effekt når man fotograferer:
Foto:RandiAa©
For ti-tolv år siden var pelargonier en samle-hobby for meg. Jeg har denne gamle, "umoderne" web-siten hvor jeg sa litt om mine pelargonier. Her er noe fra såpe-siden min:
Jeg begynte til og med å lage en registreringsliste på de pelargoniene jeg hadde. Og flere gode bøker om pelargonier skaffet jeg til "hage-biblioteket" mitt. Her er et par av dem:
Litt informasjon om stiklings-formering av pelargonium - fra moseplassen.com:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar