lørdag 21. april 2012

Aprilfest - med dårlig vårvær

Corydalis solida G.P. Baker - Foto:RandiAa©


Det har vært en ualminnelig dårlig april-vår - dagens vær ser slik ut, og det er ikke mye nytt som blomstrer. Bortsett fra denne søte lille lerkesporen: Corydalis solida G.P. Baker. Det er uendelig mange typer av lerkesporer. Her er en liten oversikt. Det var litt mørkt da bildet ble tatt, og fargen endrer seg litt med lyset, her er en som er tatt tidligere på dagen i bedre lys of da blir fargen slik:
Foto:RandiAa©
Nå begynner den søte lille Vårkjærminne (Omphalodes verna) å blomstre. Min er ganske gammel, og jeg tok den med meg fra "gammel-hagen" da jeg flyttet. Den sprer seg utemmet, men det gjør ikke noe, den er en fin bunndekker. Jeg har delt min med utallige hagevenner og naboer; det er alltid nok å ta av. Foreløpig er det bare moen få blomster som har kommet, men etterhvert blir den som et tett, blått teppe:
Foto:RandiAa©
Helleborus niger blomstrer også nå, den har til ganske nylig vært dekket av en snøhaug, men har ikke tatt særlig skade av det - knoppene så jeg allerede ved juletider, det er ikke for intet den kalles Julerose på norsk:
Foto:RandiAa©
Det var dagens meget knappe hagerapport.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar