mandag 20. februar 2012

Health and Well-being - Helse og Velvære - Vinter og forkjølelsestid

Foto:RandiAa©
En kopp varm urte-te med litt krydder i tillegg gjør godt i vinter-månedene, og om forkjølelsen er plagsom - jeg har alltid litt hel kanel, stjerne-anis og annet duftende liggende klart til å putte oppi te-koppen av og til - fersk ingefærrot, finhakket bruker jeg forøvrig hver dag i teen:
Foto:RandiAa©
Lavendel hjelper for så mangt
Ofte tørker jeg av min egen lavendel:
Lavandula Angustofolia - Royal Blue - Foto:RandiAa©
Disse sidene er hentet fra min Kvinnens Urtebok av Anne McIntyre:
Glem ikke C-vitaminene og andre vitaminer, spesielt ikke i vinter-halvåret. Jeg er flittig kunde hos iHerb - for de som har lyst til å prøve seg der, oppgi gjerne min kode på føste bestilling og du får et bra avslag på første regning. Min kode er ESI690 :
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Heldigvis er jeg ikke forkjølet selv - jeg er sterk i troen på C-vitaminer. Det bruker jeg året rundt, har gjort det så lenge jeg kan huske. Om det er forkjølelse i "nærmiljøet" eller jeg kjenner det minste tegn selv, forsterker jeg dosen. Jeg må innrømme at min daglige dose ikke er bare 60mg, men nærmere 2000mg - og forkjølelse? - Et par lettere kanskje på 25 år.


Troen min på vitamin C forsterket seg bare etter at jeg opplevde Linus Pauling live, som gjesteforeleser i Vitenskapsselskapet i Trondheim, på talerstolen i Katedralskolens festsal - et stort øyeblikk.
Han brukte store doser han...langt større enn de jeg tar. Han ble 93 år og har en rekke internasjonale priser; blant annet Nobelprisen i kjemi (1954), Nobels fredspris (1962)og Lenins fredspris (1968-1969)
Oregon State University: Linus Pauling Biography
Hans teori om høye doser av vitamin C for å holde forkjølelse borte, og for å styrke immunforsvaret ved alvorlig sykdom er nok ganske omstridt....men jeg har i hvert fall vært trofast tilhenger av teorien...selv om jeg er ganske sterk tilhenger av skolemedisinen, så er et sunt kosthold, med vitaminer og urter etc -  godt for helsen, ingen tvil om det.
Og i senere år har Pauling fått fornyet support for sine teorier, denne artikkelen fra Medical News Today konkluderer med følgende:

  • "A new scientific theory, called the dynamic flow model, explains all the observed responses to vitamin C in the literature. This model is described in the book "Ascorbate", mentioned above. According to the model, people should ideally be in a state of dynamic flow, which means they should ingest more vitamin C than they need, in the form of divided dose supplements. The extra ascorbate flows through the body and is excreted in the urine. It is not wasted, however, as the excess acts as a reservoir when extra vitamin C is required. Dynamic flow is the closest we humans can get to restoring our physiology to how it was before we lost the ability to make vitamin C in our bodies, as most other animals still do".  

Oregon State University on Vitamin C

Forøvrig var middagen min i dag også "good and healthy":
Foto:RandiAa©

1 kommentar:

  1. Dette såg veldig godt, fin blogg, hilsen Neotetra :)

    SvarSlett